Nejbližší program Kalendář

Festival ProArt | Hygin Delimat (PL/AT) - Michael Douglas Kollektiv (DE): SURFACE & Leonie Wahl (CH/AT) - orgAnic reVolt (AT): IDEM

kmachniewicz-20141214-2014-sckm-hygindelimat-mg-1379-900x600-q100.jpg
Dvoudílný taneční večer: Na jednom místě s minimem prostředků bojuje Leonie Wahl o lidskou vzpomínku, uvědomujíc si vlastní omezenost v emocích a tělesnosti. Hygin Delimat naopak pohlcen médiem architektury reflektující společenské tendence, tématem lidské povrchnosti jako znamením ztráty či nedostatku identity.

Festival ProArt | Martin Dvořák (CZ/AT) - František Chaloupka (CZ) - Omar Rojas Ruiz (MEX/CZ) - ProART: BÁSNÍCI MĚSTA

basnici-vila-5341.jpg
Pocta umlčeným géniům Brna Nadžánrový dvoudílný projekt divadla, hudby a tance jako Hommage českým umělcům s tragickým osudem - skladatelce Vítězslavě Kaprálové (1915-1940) a básníku Ivanu Blatnému (1919-1990). Netradiční multižánrový projekt reaguje na životní jubilea dvou umělců, jejichž život a dílo byly přervány dobou 20. století a jejími okolnostmi. 100. výročí narození - 75. výročí smrti Vítky Kaprálové a 25. výročí smrti Ivana Blatného. Oba pocházeli z Brna z rodin s kulturními kořeny. Brněnská architektonická pýcha - Vila Tugendhat, jež vznikala v dobách jejich dětství a pamatuje obrazně i doslovně vrcholy jejich mladistvých úspěchů, bude dějištěm premiéry projektu v koprodukci ProART a Muzea města Brna. Projekt si nedává za cíl pouze interpretovat stávající díla obou umělců, ale naopak na ně reagovat a iniciovat dnešní umělce k další tvorbě v již zmíněných uměleckých sférách s odkazem na díla obou autorů - skladatelky a dirigentky Kaprálové a básníka Blatného. V projektu pro 1 herečku, 2 tanečníky, 1 hudebníka a 2 skladatele stanou jako výchozí body tvůrčího procesu klavírní tvorba Kaprálové a Blatného dílo. Přesto jde především o vzájemné vlivy a inspirace žijících umělců na vlastní současnou tvorbu, vycházející z děl Kaprálové a Blatného. Tvůrčí proces části "Kaprálová" sestává především z výběru hudby samotné skladatelky. V úvahu přichází především komorní skladby pro klavír jako Dubnová preludia, Pět skladeb pro klavír či Sonáta Appassionata. Současný skladatel Omar Rojas Ruiz vytvoří z inspirace těmito díly samotnou skladbu, novou kompozici. Kniha Jiřího Muchy Podivné lásky je zdrojem inspirace k napsání krátkých dramatických epizod ze života Kaprálové v interpretaci herce. Tři aktéři budou reflektovat nejen samotnou hudbu, ale i text. Text bude volně plynout v tichu i přes hudbu. Cílem je prolnout všechny tři inspirační proudy: hudbu - text - pohyb, tanec, výraz interpretů. Scénický tvar nesleduje životní osud Kaprálové, ale pocity z něj, emoce hudby a její vliv na novou kompozici skladatele Omara Ruize, stejně jako textovou kompozici, autora projektu, choreografa a režiséra Martina Dvořáka, a ve finále dramatickou linii zastupovanou hercem a tvůrčí choreografický potenciál tanečníků. Jde o jakési propojení kruhu odlišných uměleckých disciplín, které na sebe musí vzájemně reagovat a komunikovat. Druhá část "Blatný" pracuje v první linii s textem - samotných básní Blatného, inspiracemi jeho tvorbou či mluveným slovem jako prostředkem sdílení emocí, pocitů, evokace obrazů. Pomyslný tvůrčí kruh opět tvoří tři složky - slovo - hudba - pohyb - a jejich vzájemné inspirace. Jak pohyb reaguje na text, jak hudba reaguje na pohyb či text. Tvůrčí proces počítá s improvizacemi pohybu na text a obráceně. Hudební složka bude zastoupena v menší části kompozicemi básníkova bratrance skladatele Pavla Blatného, který shodou náhod již "zhudebnil knihu" Jiřího Muchy Podivné lásky. Jedná se tu o další pojítko mezi dvěma částmi, možná náhodné, ale zcela zjevné. František Chaloupka bude kompozičně pracovat s texty Ivana Blatného. Tanečníci budou pohybově vycházet z textu a až následně zasazovat pohyb do hudby či pouze "vedle ní". Kus o Blatném bude mít několik částí, které nebudou chronologicky popisovat život básníka, ale spíše vytvářet nové umělecké výpovědi k tomuto tématu. Jde o nový inscenační přístup s cílem multižánrovosti a uměleckého dialogu. Snahou je pokusit se aplikovat tvůrčí postupy jednotlivých uměleckých odvětví (divadlo, tanec, hudba, kompozice) do odlišné žánrové sféry. Navzájem poznávat a inspirovat. To je hlavní myšlenka a tvůrčí filozofie ProART a proto si v roce 2015, 10 let od vzniku ProART Company, vybíráme téma s multižánrovým přesahem. V Kaprálové a Blatném nachází nejen město Brno, ale i celá národní kulturní obec dva geniální umělce, jejichž tvorba stojí neprávem ve stínu jiných "prominentů". Dejme příležitost zaostřit kulturní objektiv právě na tyto dva stínové velikány národní kultury i jinou, než-li jen koncertní či literární formou. Ve spolupráci s Muzem města Brna a Vilou Tugendhat Pod záštitou The Kapralová Society Za finanční podpory statutárního města Brna a Státního fondu kultury

James Harries & Band - křest nové desky

james-harries-fot-borowka-music1.jpg
Kultovní britský zpěvák James Harries se 15.9. vrací do Experimentálního prostoru NoD, kde pokřtí svoji zbrusu novou desku. Poprvé ho také budete mít možnost slyšet s celou kapelou. Prestižní hudební magazín Rolling Stone o něm píše, že má "Zlatý hlas", jaký měl například Jeff Buckley nebo jaký vlastní Damien Rice. A určitě každý, kdo ho slyšel, oceňuje jeho atmosférickou hudbu a charizmatickou osobnost, která se prolíná do všech jeho písní. Harriesův hudební životopis je rozmanitý: začínal jako jazzový tenorsaxofonista, prošel si praxí garážového rockera i zpěváka keltpunkové skupiny. V současnosti je především folkovým písničkářem. "Něco mezi jazz, rock a country," říká o své hudbě, kterou sám nedovede zařadit do konkrétní škatulky. Rodák z Manchesteru žije již přes dvacet let v Česku, vidět ho na podiu ale máte možnost po celém světě. Po úspěšných nahrávkách Days Like These, Growing Pains a Voice Memos, čekají fanoušci po celém světě netrpělivě na další desku. Originalitou při jejich nahrávání Harries určitě nešetří. Desku Growing Pains natočil v kostele za jediný den. Voice Memos jako první na světě natočil na mobilní telefon. Tuto nahrávku bez jakýchkoliv úprav vydal a poskytl svým fanouškům v digitální podobě ke stažení na svých internetových stránkách. "Znáte lepší způsob, jak zabít čas, než nahrát několik písniček?" ptá se James Harries. Během koncertů pobíhá po pódiu, srší vtipem, vypráví historky a o moment později sedí se zavřenýma očima a přehrává hudební příběhy, které dokážou natlačit slzy do očí. Jeho fanouškovská základna se u nás každým rokem rozrůstá a tak kvůli omezené kapacitě NoD určitě neotálejte s koupí vstupenek. www.jamesharries.com

Nebeský - Trmíková - Prachař & 420PEOPLE & Experimentální prostor NoD: Peklo - Dantovské variace

web-vizual-peklo.jpg
David Prachař a 420PEOPLE v tragikomedii o souboji se životem mírně za zenitem. Hudba a tanec v kolotoči nudy, lenosti a apatie. Peklo není místo, je to stav duše. Osvědčené tvůrčí trio Nebeský – Trmíková – Prachař se vrací do Experimentálního prostoru NoD. Ve spolupráci s výjimečným souborem současného tance 420PEOPLE zde zinscenují Peklo, představení inspirované Božskou komedií Dante Alighieriho a tématem krize středního věku. V hlavní roli tragikomického podobenství o souboji se smutkem, nudou a leností, které se vkrádají do lidského života po uplynutí jeho první poloviny, se představí David Prachař. Jedná se již o druhé představení, kde se na divadelní scéně setká se souborem 420PEOPLE , který má za sebou spolupráci se světově uznávanými choreografy, jako je například Ohad Naharin. Brilantní herecké mistrovství, prvotřídní taneční výkony v osobité choreografii, nevšedně pojatý klasický námět, genius loci výjimečného místa… Peklo - Dantovské variace slibuje mimořádný divácký zážitek! Máte dotaz? Po každém uvedení následuje krátká moderovaná diskuze zdarma. Rozhovor (nejenom) o Pekle a krizi středního věku s Natašou Novotnou a Davidem Prachařem. PRESS Ač napsal Dante Alighieri Božskou komedii už ve 14. století, v pražském prostoru NoD dokazují, že jeho verše neztratily nic na kráse ani v dnešní době. Představení Peklo se může pochlubit skvělou hudbou, tanečními výkony a hlavně Davidem Prachařem. Tomáš Šťástka, iDnes.cz Pohybová stránka inscenace je překvapivě odlehčená a překvapivě krásná. Pravá hrůza čiší ze slov, nikoli z jevištních obrazů, které soubor před námi zpodobuje. V tomhle pekle bychom se nakonec tolik nebáli, je totiž záludně příjemné (ale ne nadarmo se říká, že cesta do něj je rovná a přímá). Lucie Kocourková, Taneční aktuality ... Divoká rozjívenost, matná bezbřehost a nuda, extravagantnost, extáze zdivočelých smyslů se násobí a simultánně zmnožují ve „výronech“ lidské mysli a představivosti. Marcela Benoniová, Opera PLUS --- Představení vzniká v koprodukční spolupráci Jedl o.s., Experimentálního prostoru NoD a 420PEOPLE. Partnerem inscenace je Činohra Divadla X. F. Šaldy a Národní divadlo. Představení vzniká za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy, Nadace Život umělce, Nadace Český literární fond, Státního fondu kultury ČR, Fondation BNP Paribas.

D. Sulženko Hoštová, J. Čtvrtník, Experimentální prostor NoD: Proces

20150122-7185.jpg
...bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... trapný, nudný, dlouhý... prázdný, nahý, krátký... bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš moc! Po čtyřech letech tvůrčí pauzy se na scénu vrací tanečnice Dora Sulženko Hoštová s autorskou pohybovou inscenací Proces. Na rozdíl od předchozích sólových projektů ji nyní na jevišti doprovází herec a tanečník Jan Čtvrtník a hudebnice a DJka Johana Švarcová. Všechno co jste chtěli vědět o tanci, ale báli jste se zeptat. Proces v tomto případě není „Kafkův“, ale tvůrčí. Pohled na vznik představení z různých úhlů, po vrstvách. Málokdy diváci přemýšlejí o tom, co stojí za hotovým představením. Co by se ale stalo, kdyby sledovali proces jeho vzniku, ukazuje nově připravovaná premiéra v NoD. Jednotlivé pohyby, pokusy, samotný pohyb, pak i zvuk, tréning opakování, pilování detailů. Proces je také o tom, jak by taneční představení nemělo vypadat: „Bez příběhu, bez emocí, beze smyslu...bez humoru, bez režie, bez nadhledu... Trapný, nudný, dlouhý... Prázdný, nahý, krátký... Bez konce a bez názoru. Pořád málo a přesto příliš a moc,“ říká autorka Dora Hoštová, která v inscenaci také sama tančí. Na Proces nežádala granty, aby si uchovala naprostou tvůrčí svobodu a volnost. Vznik inscenace podpořili samotní diváci na donátorském portálu Everfund.cz. Tvůrčí tým Procesu dotváří mladý herec Jan Čtvrtník a dramaturgyně Marta Ljubková, která se podílela například na divadelní události loňské divadelní sezóny, inscenaci Dechovka Divadla Vosto5. Představení doplňuje živou hudbou Johana Švarcová, která působí například ve svojí hudební formaci Kazety. „Dora Hoštová patří k originálním tanečníkům a choreografům, kteří se snaží stále hledat nové způsoby vyjádření a má tak v dramaturgii NoDu své místo. Představení Proces kolem sebe navíc vyzařuje auru dobrodružství. Myslím, že Dora se nyní nachází v přelomovém momentě života a že stejně přelomový bude i Proces,“ slibuje dramaturg Experimentálního prostoru NoD Adam Halaš. PRESS "Zázraky se dějí, pomyslela jsem si po několika minutách sledování Procesu Dory Sulženko Hoštové a Jana Čtvrtníka v Nodu. Co scéna, to překvapení. Skvělí a neokoukaní protagonisté, živý, aktivní sound (Johanka Švarcová), choreografie s minimem stereotypů, nepředvídatelná struktura a ošidně formulovatelné téma." Jana Návratová, Taneční zóna "Ačkoli je inscenace pojata s nadsázkou, s pohybem a jeho kvalitou zacházejí interpreti poctivě. Celému kusu určitě přispěla i přítomnost dramaturgyně (Marta Ljubková), ale jde především o promyšlené autorské představení s názorem. A to zdaleka není samozřejmost. Stejně jako schopnost podívat se na svůj vlastní obor s nadhledem." Lucie Kocourková, OperaPLUS "Proces sliboval dokonalé dílo, čemuž určitým způsobem dostál. Jedná se o experimentální projekt, ve kterém tvůrci inteligentním způsobem zesměšňují současné divadelní (i filmové) postupy a techniky. Dora Sulženko Hoštová je již zkušenou choreografkou, což mohl nejeden divák ocenit na choreografické struktuře celého kusu... Hoštová umí vytvořit odlehčené, ale přesto inteligentní dílo, které v dnešní tanečně-divadelní produkci, zahlcené nekvalitně zpracovanými vážnými tématy, je velmi vítané." Josef Bartoš, Taneční aktuality Rozhovor Jakuba Nováka s Dorou Sulženko Hoštovou Recenze Josefa Bartoše

Like/Hate/Share

Facebook Twitter YouTube

Aktuality

CAFÉ NoD - ZAVŘENO

Z důvodu rekonstrukce bude od neděle 4.7. do čtvrtka 9.7.2015 CAFÉ NoD zavřeno.

Děkujeme za pochopení a těšíme se na Vaši příští návštěvu.

Tým NoD/ROXY

Přerušení výstavy Video NoD 25. a 26.6.

Ve dnech 25. a 26.6. proběhne ve Video NoD workshop k Signal festivalu 2015. V tyto dny bude výstava Lucie Svobodové - Transfer přerušena vždy od 10:00 do 14:00.

Tým NoD/ROXY

Petr Biel - 4 ku 6 (ZRUŠENO)

Absolventské představení Petra Biela, které se mělo uskutečnit v pondělí 15.6. od 20:00 bylo zrušeno.

Omlouváme se za komplikace a budeme se těšit na Vaši příští návštěvu.

Tým NoD/ROXY

design by various