Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní

Ghostly Kisses / koncert

Éteričtí Ghostly Kisses představí snové příběhy o neopětované lásce Margaux Sauvé, ústředn…

Cloudy Babies: A Shadow

Eva Rybářová a Marie Tučková se ve své nejnovější společné výstavě zabývají archetypem stínu. Téma zkoumají skrze obsáhlý soubor klasických analogových černobílých fotografií a fotogramů, které v úhrnu vytváří příběh, který se vyznačuje dvěmi možnými směry čtení. Na pozadí literárních a filosofických textů pak autorky inspiruje jednoduchá úvaha: "Jestliže stín potřebuje ke své existenci světlo, může samo světlo existovat i bez stínu?" Eva Rybářová (*1991) je fotografka a intermediální umělkyně. Absolvovala fotografii na Střední škole umění a designu v Brně. Následovalo bakalářské studium na pražské UMPRUM v ateliéru Fotografie, pak magisterské studium na vídeňské Die Angewandte (Universität für angewandte Kunst Wien) v ateliéru TransArts. Během studia se Rybářová účastnila stáže v ateliéru Fotografie rovněž na vídeňské Die Angewandte. Ve své tvorbě zkoumá různé identity, svět sociálních sítí a možnosti zobrazení. Její tvorbu lze řadit k hnutí postinternetu, které se zabývá společností vpletenou do globálních počítačových sítí. Spolu s Marií Tučkovou vystupuje jako tvůrčí hudební duo Cloudy Babies. Žije a pracuje v Praze a v Brně.  Marie Tučková (*1994) a. k. a. Ursula Uwe získala bakalářský titul na UMPRUM v Praze (ateliér fotografie Aleksandry Vajd a Martina Kohouta), magisterský titul získala na Dutch Art Institute Art Praxis v nizozemském Arnhemu. Absolvovala stáž na Bezalel Academy v Jeruzalémě. V roce 2020 byla laureátkou Ceny Jindřicha Chalupeckého. Ve své tvorbě se věnuje otázkám lidského vnímání, možnostem komunikace a naslouchání. Její práce tematicky souvisí s novými technologiemi a sociálními sítěmi a táže se, jak tyto proměňují lidské vnímání, komunikaci a jazyk. Zajímá se zejména o to, jak ovlivňují prožívání a vyjadřování emocí. Práce Marie Tučkové je převážně autobiografická, ve svých projektech se nicméně často vyjadřuje prostřednictvím alter ega, díky čemuž dokáže objektivizovat zkoumané situace nebo hledat jiné způsoby citlivosti, rozvíjení empatie a přejmenování pocitů. Pracuje obvykle v médiu instalace skládající se ze zvukových, performativních a vizuálních prvků. Tyto sféry propojuje pomocí textu, který se často transformuje na texty písní, voiceover k videu, zvukový příběh nebo scénář pro performance. Svou tvorbu Tučková představila v řadě nezávislých galerií i institucí v České republice, ale také v zahraničí, například na Bienále mladého umění Academiae v italském Bolzanu. V letech 2016–2018 byla součástí kolektivu Ateliér bez vedoucího. V roce 2017 se stala laureátkou ceny EXIT. Společně s Evou Rybářovou tvoří autorské audiovizuální duo Cloudy Babies.

SERIÁL: SEASON 3 / České národní improvizační divadlo

Jsou čtyři ráno, budíka máš na sedmou a s očima přilepenýma k obrazovce sjíždíš čtvrtou s…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ALKOHOLY/ stand-up speciál / Láďa Karda

"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvělý!" L…

Vyprodáno

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

Vyprodáno

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek & Natálka & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

Derniéra

OSAMĚLOST KOMIKSOVÝCH HRDINŮ / Janek & Natálka & kol.

Divadelní comiks-con.  American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…

SERIÁL: SEASON 3 / České národní improvizační divadlo

Jsou čtyři ráno, budíka máš na sedmou a s očima přilepenýma k obrazovce sjíždíš čtvrtou s…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

Premiéra

RECYCLUS COITUS / Maso Krůtí

“Svět kolem se pomalu, ale jistě řítí do hluboké tmy. Děti devadesátých let zakládají rodiny, kupuj…

Vernisáž výstavy obrazů Darka Macháně

Představení díla nového umělce na české scéně. Obrazy plné živých barev v kontrastu s příběhem, kter…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

Cirkus TeTy: Ke zdi / Fickle angle

Vizuálně-pohybová performance s prvky nového cirkusu a současného tance. Kovové objekty, odrazy prostoru, těla,…

SERIÁL: SEASON 3 / České národní improvizační divadlo

Jsou čtyři ráno, budíka máš na sedmou a s očima přilepenýma k obrazovce sjíždíš čtvrtou s…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

MICHAELŮV MASHUP

Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací.  Neobvyklé…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

RECYCLUS COITUS / Maso Krůtí

“Svět kolem se pomalu, ale jistě řítí do hluboké tmy. Děti devadesátých let zakládají rodiny, kupuj…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

ALKOHOLY/ stand-up speciál / Láďa Karda

"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvělý!" L…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016 2021 2024 2023 2022
#divadlo #hudba #galerie

CAFÉ BÖHMEN / Tomáš Roubal

<p>N&aacute;zev projektu odkazuje k s&eacute;rii velkoform&aacute;tov&yacute;ch obrazů &ldquo;Caf&eacute; Deutschland&rdquo;&nbsp; německ&eacute;ho mal&iacute;ře Jorga Immendorfa z let 1977- 1982. V n&iacute; Immendorf využ&iacute;v&aacute; pomysln&yacute; prostor kav&aacute;rny jako m&iacute;sto pro glosov&aacute;n&iacute; společensk&eacute; a politick&eacute; situace. Tyto složit&eacute; kompozice jsou plny kritick&yacute;ch postřehů a ironick&yacute;ch koment&aacute;řů. Autor se v t&eacute;to s&eacute;rii zab&yacute;v&aacute; rozdělen&iacute;m Německa na dva od sebe oddělen&eacute; st&aacute;ty, komunistick&yacute; v&yacute;chod a kapitalistick&yacute; z&aacute;pad, otevřeně zde kritizuje konzumn&iacute; společnost, malomě&scaron;ť&aacute;ckost atd. Roubal nach&aacute;z&iacute; v tomto cyklu s ohledem na skutečnost Brexitu, migračn&iacute; krize, krize EU a dal&scaron;&iacute;ch mnoho paralel k současnosti. Roubal si v&scaron;&iacute;m&aacute; vzestupu krajn&iacute; pravice ve vět&scaron;ině evropsk&yacute;ch zem&iacute;, vlivu propagandou a &bdquo;fake news&ldquo;, vzrůstaj&iacute;c&iacute;ho soci&aacute;ln&iacute;ho napět&iacute;.&nbsp; Roubalovy posledn&iacute; pr&aacute;ce se pr&aacute;vě těmito t&eacute;maty zab&yacute;valy a tvoř&iacute; předehru projektu &ldquo;Cafe B&ouml;hmen&rdquo;. Roubalova tvorba t&eacute;měř vždy reaguje na současn&eacute; děn&iacute; ve společnosti &ndash; pomoc&iacute; v&yacute;tvarn&eacute;ho jazyka upozorňuje na současnou geopolitickou situaci. V aktu&aacute;ln&iacute; s&eacute;rii ji reflektuje prostřednictv&iacute;m hrub&eacute; sv&aacute;řečsk&eacute; pr&aacute;ce s kovem, dřevem či pap&iacute;rem a experimentov&aacute;n&iacute;m s různ&yacute;mi stavebn&iacute;mi materi&aacute;ly a zvukov&yacute;mi efekty.</p>

Frutti di Mare / Vladimír Turner

<p><strong>Vladim&iacute;r Turner</strong> svou tvorbu nepoj&iacute;m&aacute; jako typicky individu&aacute;ln&iacute; autorsk&eacute; uměleck&eacute; projekty, ale sp&iacute;&scaron;e jako společenskou situaci či sd&iacute;lenou zku&scaron;enost. Přestože se častokr&aacute;t v tvůrč&iacute;m procesu ocit&aacute; zcela s&aacute;m, tak jak klasicky ch&aacute;pan&eacute; uměleck&eacute; d&iacute;lo, tak např&iacute;klad aktivistick&aacute; akce jsou pro něj vždy sv&yacute;m způsobem utv&aacute;řen&iacute;m soci&aacute;ln&iacute;ch struktur a aplikac&iacute; společensko-analitick&yacute;ch, kritick&yacute;ch či environment&aacute;ln&iacute;ch strategi&iacute;. V posledn&iacute;ch letech se jeho z&aacute;jem posouv&aacute; od dř&iacute;ve akcentovan&eacute; urb&aacute;nn&iacute; tematiky spojen&eacute; s problematikou městsk&eacute; kultury a společnosti k t&eacute;matům krajiny mimo městk&eacute; prostřed&iacute;. &quot;Defekty antropoc&eacute;nu&quot; pozoruje, zkoum&aacute; a komentuje prostředky současn&eacute;ho vizu&aacute;ln&iacute;ho uměn&iacute; či prostřednictv&iacute;m filmov&eacute;ho jazyka. Logiku sv&eacute; pr&aacute;ce obohacuje o strategie mezioborov&eacute; spolupr&aacute;ce a v&scaron;&iacute;m&aacute; si např&iacute;klad toho, jak mohou b&yacute;t enviromentalistick&eacute; pozice inspirov&aacute;ny soci&aacute;ln&iacute; a kulturn&iacute; ekologi&iacute;.&nbsp;</p> <p>Přestože jednotliv&eacute; teoretick&eacute; a praktick&eacute; vědy a z&aacute;jmy formuj&iacute;c&iacute; oblast a zac&iacute;len&iacute; Turnerovy činnosti využ&iacute;vaj&iacute; odli&scaron;n&eacute; metody v&yacute;zkumu a aplikac&iacute;, poj&iacute; je s jeho uměleck&yacute;mi aktivitami společn&yacute; z&aacute;jem.</p> <p>Vladim&iacute;r Turner se mimo svou volnou (i tak přev&aacute;žně environment&aacute;lně a kriticky orientovanou) tvorbu věnuje pr&aacute;ci na několika ekologick&yacute;ch projektech různ&yacute;ch neziskov&yacute;ch organizac&iacute; (viz např&iacute;klad kampaň&nbsp;<a href="http://recyklujbezjedu.cz/" target="_blank">recyklujbezjedu.cz</a>&nbsp;pro sdružen&iacute; Arnika) .</p> <p>Připravovan&yacute; projekt zavě&scaron;en&eacute;ho objektu nad křižovatkou Dlouh&aacute;-Rybn&aacute; chce vytv&aacute;řet určitou strukturovanou situaci, v n&iacute;ž se n&aacute;m před zraky div&aacute;k&aacute;, n&aacute;v&scaron;těvn&iacute;ků Experiment&aacute;ln&iacute;ho prostoru NoD a n&aacute;hodn&yacute;ch kolemjdouc&iacute;ch zhmotn&iacute; v monument&aacute;ln&iacute; instalaci plastov&eacute; &quot;plody moře 21.stoleti&quot;, gigantick&yacute; &uacute;lovek spotřebn&iacute;ho obalov&eacute;ho materi&aacute;lu v protrhan&eacute; ryb&aacute;řsk&eacute; s&iacute;ti.&nbsp;</p> <p>Samotn&aacute; instalace &quot;<strong><em>Frutti di Mare</em></strong>&quot; se m&aacute; st&aacute;t souč&aacute;st&iacute; rozs&aacute;hl&eacute; kampaně artikuluj&iacute;c&iacute; aktu&aacute;ln&iacute; &quot;plastovou krizi&quot;, probl&eacute;my recyklace a t&eacute;ma lidsk&eacute; zodpovědnosti a vztahu vůči krajině a nerostn&yacute;m zdrojům obživy a energie.</p> <p><strong>Projekt vznik&aacute; ve spolupr&aacute;ci s iniciativou Keep It Clean.</strong></p>

Jakub Jansa - Club of Opportunities Ep.5: Keeping in Line

<p>Club of Opportunities: prostřed&iacute; se skrytou vnitřn&iacute; dramaturgi&iacute;. Přech&aacute;z&iacute;me mezi ž&aacute;nry, mezi vysok&yacute;m a n&iacute;zk&yacute;m. Voln&eacute; přech&aacute;zen&iacute; mezi v&yacute;razov&yacute;mi prostředky n&aacute;s vtahuje do hern&iacute;ho pole. Do jak&eacute;si gamifikovan&eacute; zku&scaron;enosti pln&eacute; př&iacute;močar&yacute;ch emoc&iacute;, absurdn&iacute;ch souvislost&iacute; a z&aacute;věrem ub&iacute;haj&iacute;c&iacute;m v jemn&eacute; mlze.&nbsp;<br /> <br /> Jakub Jansa po dlouhodob&eacute;m zkoum&aacute;n&iacute; světa hlasatelstv&iacute; pokroku a po&scaron;etil&eacute;ho vizion&aacute;řstv&iacute;, aktu&aacute;lně ohled&aacute;v&aacute; modern&iacute; formy &uacute;stn&iacute; lidov&eacute; slovesnosti v době social-sittingu. V real-timově vytv&aacute;řen&eacute;m eposu Club of Opportunities zachycuje v postmodern&iacute; mytologii postavy poutav&yacute;ch vypravěčů a nech&aacute;v&aacute; zviditelnit přehl&iacute;žen&eacute; entity jako je kořen celeru.&nbsp;<br /> <br /> Club of Opportunities nab&yacute;vaj&iacute; podobu &ldquo;quality TV&rdquo; seri&aacute;lu. Narozd&iacute;l od filmu nezůst&aacute;v&aacute; pouze u ploch&eacute;ho obrazu, ale narativ se postupně odkr&yacute;v&aacute; skrze video, objekty a performence.&nbsp;<br /> <br /> P&aacute;t&yacute; d&iacute;l s podtitulem Keeping in Line, navazuje na předchoz&iacute; epizody Bowling Bar (Bowling Bar), April Showers bring May flowers (Gamu), My name is Red Herring (Fotograf Gallery), Britanica Bootcamp (Ceaac, Strasbourg).&nbsp;<br /> <br /> Jansa na projektu spolupracuje s kameramany Kry&scaron;tofem Hlůže a Kry&scaron;tofem Melkou, n&aacute;vrh&aacute;řkou Karol&iacute;nou Juř&iacute;kouvou, filozofem Kamilem N&aacute;bělkem a mnoha dal&scaron;&iacute;mi.</p>

PRAG_KASSEL: HYBRIDNÍ NESNÁZE

<p>V&yacute;stava <strong><em>PRAG_KASSEL: Hybrid Inconvenience</em></strong> (Hybridn&iacute; nesn&aacute;ze) rozv&iacute;j&iacute; existuj&iacute;c&iacute; spolupr&aacute;ci ateli&eacute;ru Du&scaron;ana Zahoransk&eacute;ho a Pavly Scerankov&eacute; z pražsk&eacute; AVU a ateli&eacute;ru Floriana Slotawy na kasselsk&eacute; Kunsthochschule. Skupinov&yacute; projekt se dlouhodobě zaj&iacute;m&aacute; o možnosti prostorov&yacute;ch forem ve vztahu k proměňuj&iacute;c&iacute;m se soci&aacute;ln&iacute;m, kulturn&iacute;m a technologick&yacute;m paradigmatům. S př&iacute;klonem k ot&aacute;zk&aacute;m česk&eacute; a německ&eacute; vz&aacute;jemn&eacute; historie a identity se projekt věnuje t&eacute;matu v&yacute;znamn&eacute; historick&eacute; ud&aacute;losti Mnichovsk&eacute; dohody (1938) a rozpracov&aacute;v&aacute; možnosti jej&iacute;ho symbolick&eacute;ho potenci&aacute;lu v jazyce současn&eacute;ho vizu&aacute;ln&iacute;ho uměn&iacute;.&nbsp;</p> <p>Projekt <strong><em>PRAG_KASSEL: Hybrid Inconvenience</em></strong> je dosavadn&iacute;m vyvrcholen&iacute;m spolupr&aacute;ce studentů ateli&eacute;rů Intermedi&aacute;ln&iacute; tvorby II. pod veden&iacute;m Pavly Scerankov&eacute; a Du&scaron;ana Zahoransk&eacute;ho na pražsk&eacute; Akademii v&yacute;tvarn&yacute;ch uměn&iacute; a Floriana Slotawy na Kunsthochschule v Kasselu. V n&aacute;vaznosti na přede&scaron;l&eacute; recipročn&iacute; aktivity, kter&eacute; zahrnovaly mimo jin&eacute; společn&eacute; v&yacute;stavn&iacute; aktivity v Galerii hlavn&iacute;ho města Prahy v Colloredo-Mansfeldsk&eacute;m pal&aacute;ci v červnu 2017 a společnou prezentaci děl v Kasselu v květnu 2018, se projekt etabluje jako aktivita prohlubuj&iacute;c&iacute; česko-německ&eacute; vztahy a vztah dvou prestižn&iacute;ch &scaron;kol na poli v&yacute;tvarn&eacute;ho uměn&iacute;.&nbsp;</p> <p>Jedn&iacute;m z&nbsp;c&iacute;lů projektu je snaha o konceptu&aacute;ln&iacute; anal&yacute;zu a extrahov&aacute;n&iacute; symbolick&yacute;ch forem a dějů strukturovan&eacute;ho historick&eacute;ho geopolitick&eacute;ho fenom&eacute;nu Mnichovsk&eacute; dohoda, politick&eacute;ho aktu, kter&yacute; z&aacute;sadně ovlivnil chod dějinn&yacute;ch ud&aacute;lost&iacute; 20. stolet&iacute; a kter&yacute; může rezonovat a z&iacute;sk&aacute;vat na sv&eacute; aktu&aacute;lnosti i v současn&eacute; celospolečensk&eacute; diskusi.</p> <p>Přizvan&aacute; &scaron;estice autorů se pokou&scaron;&iacute; na z&aacute;kladě podnětů̊ česko-německ&yacute;ch vztahů, repetitivnosti dějinn&yacute;ch ud&aacute;lost&iacute;, reflexe geopolitick&eacute;ho uspoř&aacute;d&aacute;n&iacute; a postaven&iacute; člověka v současn&eacute; Evropě vystavět symbolick&yacute; narativ reflektuj&iacute;c&iacute; někter&eacute; z&nbsp;voln&yacute;ch interpretac&iacute; dějů, pohybů, energi&iacute; či situačn&iacute;ch celků formuj&iacute;c&iacute;ch danou historickou ud&aacute;lost. Autoři usiluj&iacute; o nalezen&iacute; společn&eacute;ho uměleck&eacute;ho jazyka, d&iacute;ky kter&eacute;mu budou problematickou ud&aacute;lost tematizovat nikoli ze zaveden&yacute;ch pozic př&iacute;slu&scaron;n&iacute;ků̊ dvou n&aacute;rodů, n&yacute;brž z pozice jednotn&eacute; generace, kter&aacute; reflektuje stigma historick&eacute;ho momentu s odstupem a ve snaze o aktualizaci odkazu v dne&scaron;n&iacute; politick&eacute;m a společensk&eacute;m kontextu.<br /> <br /> &bdquo;Autoři se zam&yacute;&scaron;lej&iacute; nad symbolick&yacute;m charakterem v&yacute;znamn&eacute; dějinn&eacute; ud&aacute;losti, abstrahuj&iacute; jej&iacute; historickou konkr&eacute;tnost. Tři němečt&iacute; a tři če&scaron;t&iacute; umělci usiluj&iacute; o to využ&iacute;t jej&iacute; potenci&aacute;l směrem k archetyp&aacute;ln&iacute;mu <strong><em>ch&aacute;p&aacute;n&iacute; vztahu člověka a m&iacute;sta</em></strong>, <strong><em>teritoria a politick&eacute;ho aktu</em></strong>, <strong><em>přeskupen&iacute;</em></strong>, prom&yacute;&scaron;lej&iacute; pojmy vyvlastněn&iacute; či zbaven&iacute;, charakteristiky &uacute;tlaku a &bdquo;kolonizace&ldquo; či &bdquo;imp&eacute;ria&ldquo;. Pt&aacute;me se společně co je to strategie, kalkul a rovnov&aacute;ha sil, zkoum&aacute;me možnosti prototypov&aacute;n&iacute; nov&yacute;ch forem politick&yacute;ch a mezin&aacute;rodn&iacute;ch vztahů a spolupr&aacute;ce, forem vespoln&eacute; identity a přem&yacute;&scaron;l&iacute;me nad rol&iacute; obou n&aacute;rodů v jejich budov&aacute;n&iacute;. V&nbsp;průběhu př&iacute;prav projektu jsme si kladli ot&aacute;zky typu &bdquo;<em>Jak se proměňuje fenomen&aacute;ln&iacute; charakter prostoru na z&aacute;kladě různ&yacute;ch symbolick&yacute;ch či politick&yacute;ch aktů vůle?</em>&ldquo; či &bdquo;<em>Jak&yacute; je</em><em> charakter a uspoř&aacute;d&aacute;n&iacute; prostoru, kter&yacute; je vytv&aacute;řen dialogicky, nebo naopak strukturov&aacute;n &bdquo;dikt&aacute;tem&ldquo;?</em>&ldquo; Zaj&iacute;malo n&aacute;s zda existuj&iacute; paralely mezi konkr&eacute;tn&iacute; historickou ud&aacute;lost&iacute; ve fyzick&eacute;m světě a praxemi v prostřed&iacute; digit&aacute;ln&iacute;ch technologi&iacute; a s&iacute;t&iacute;. Jak by mohl vypadat ide&aacute;ln&iacute; fenomen&aacute;ln&iacute; a politick&yacute; prostor sjednocuj&iacute;c&iacute; různ&aacute; etnika, n&aacute;rody a men&scaron;iny? Lze takov&yacute; prostor modelovat prostředky jazyka vizu&aacute;ln&iacute;ho uměn&iacute;? V&nbsp;z&aacute;kladu se v&scaron;ak dot&yacute;k&aacute;me i mnohem intimněj&scaron;&iacute;ch ot&aacute;zek, jako je &bdquo;m&iacute;sto pro život&ldquo;, &bdquo;domov&ldquo; či jeho opou&scaron;těn&iacute;...&ldquo;, ř&iacute;k&aacute; kur&aacute;tor v&yacute;stavy Pavel Kubesa.<br /> <br /> Projekt PRAG_KASSEL: Hybrid Inconveniece se proto nesnaž&iacute; o konkr&eacute;tn&iacute; historick&yacute; v&yacute;klad v&yacute;znamn&eacute;ho v&yacute;roč&iacute; ud&aacute;losti celoevropsk&eacute;ho v&yacute;znamu, ale pokou&scaron;&iacute; se dekonstruovat &bdquo;mnichovsk&yacute; m&yacute;tus&ldquo; a nahl&eacute;dnout jeho imagin&aacute;rn&iacute; stavebn&iacute; bloky z&nbsp;různ&yacute;ch perspektiv se zaměřen&iacute;m na jejich symbolick&yacute; potenci&aacute;l.</p>

Julius Reichel: Death Row / 16. 3. 2014 / All Time High

<p>Malba je pro Reichela v&yacute;zvou ke zkoum&aacute;n&iacute; jej&iacute;ch hranic a oček&aacute;v&aacute;n&iacute;, kter&eacute; standardně vzbuzuje. Reichelovy pr&aacute;ce problematizuj&iacute; současnou praxi globalizovan&eacute;ho a digitalizovan&eacute;ho světa uměn&iacute;, zkoumaj&iacute; vztah z&aacute;věsn&eacute;ho obrazu a jeho rozv&iacute;jen&iacute; v rozličn&yacute;ch situac&iacute;ch. Malba prostupuje do dřevěn&yacute;ch objektů, recyklovan&yacute;ch &bdquo;second-handov&yacute;ch&ldquo; textili&iacute; či rozs&aacute;hlej&scaron;&iacute;ch instalačn&iacute;ch celků, kter&eacute; rozehr&aacute;vaj&iacute; mal&iacute;řsk&eacute; tvaroslov&iacute; v čase a 3D prostoru. Někter&eacute; situace přesahuj&iacute; až k intervenc&iacute;m do veřejn&eacute;ho prostoru, do kter&eacute;ho vn&aacute;&scaron;&iacute; moment neoček&aacute;vanosti, &bdquo;bezdůvodnosti&ldquo;. Derivovan&eacute; elementy rozličn&iacute;ch mytologi&iacute; se st&aacute;vaj&iacute; z&aacute;kladn&iacute;mi prvky obrazov&eacute;ho prostoru a tř&iacute;rozměrn&yacute;ch objektů, kter&eacute; jsou zasazeny do environmentu symbolů tržn&iacute;ho (post)kapitalismu.&nbsp;</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Projektivní test

<p>Srdečně zveme na komentovanou prohl&iacute;dku v&yacute;stavy Petra Duba: Projektivn&iacute; test v Galerii NoD, kter&aacute; se uskutečn&iacute; v &uacute;ter&yacute; 3. 7. 2018 od 18:00. Komentovan&aacute; prohl&iacute;dka proběhne za &uacute;časti autora.</p>

Petr Dub - Projektivní test

<p>V&yacute;stava Projektivn&iacute; test prezentuje Dubovu nejnověj&scaron;&iacute; mal&iacute;řskou s&eacute;rii instalačn&iacute;ch objektů orientovan&yacute;ch duplicitně na středovou osu. Autor v&nbsp;n&iacute; demonstruje neuchopitelnost abstraktn&iacute;ho obrazu jako obsahov&eacute; konstanty v&nbsp;r&aacute;mci uměleck&eacute; &uacute;mluvy, absenci ment&aacute;ln&iacute;ho středu obrazu a orientaci na&scaron;&iacute; z&aacute;padn&iacute; kultury na dominuj&iacute;c&iacute; pravo&uacute;hl&eacute; uspoř&aacute;d&aacute;n&iacute; světa. Host v&yacute;stavy &ndash; fotograf Zdeněk Porcal vystaven&aacute; d&iacute;la reinterpretuje fotografick&yacute;m př&iacute;stupem. Malba jako objekt a (re)fotodokumentace v&yacute;stavy je v&nbsp;pod&aacute;n&iacute; obou vystavuj&iacute;c&iacute;ch dialogem mezi pozic&iacute; autora programuj&iacute;c&iacute;ho uměleck&yacute; z&aacute;žitek a vzniklou iluz&iacute; manipuluj&iacute;c&iacute; schopnost div&aacute;ka dek&oacute;dovat jeho prav&yacute; obsah.</p>

Milan Mazúr: Ócuka

<p>Zveme V&aacute;s na vernis&aacute;ž experiment&aacute;ln&iacute;ho sn&iacute;mku &Oacute;cuka vizu&aacute;ln&iacute;ho umělce Milana Maz&uacute;ra, kter&aacute; proběhne 5.5. v 19:00 v Galerii NoD v Praze.<br /> <br /> Film &Oacute;cuka je prvn&iacute;m celoročn&iacute;m konceptem na hranici video artov&eacute;ho d&iacute;la a hran&eacute;ho filmu autora <strong>Milana Maz&uacute;ra</strong> a jeho prozat&iacute;m největ&scaron;&iacute;m projektem po ukončen&iacute; vysoko&scaron;kolsk&eacute;ho studia na UMPRUM.<br /> <br /> Vizu&aacute;ln&iacute; sn&iacute;mek je inspirovan&yacute; d&iacute;lem japonsk&eacute;ho spisovatele Harukiho Murakamiho a to rom&aacute;nem Kafka na pobřež&iacute;. &Oacute;cuka navazuje na v&yacute;stavu KAPITOLA &Oacute;CUKA &ndash; EPILOG, kter&aacute; proběhla v NoDu v Praze v roce 2017 a n&aacute;sleduj&iacute;c&iacute; autorovy projekty. Vernis&aacute;ž samotn&eacute;ho filmu o necel&yacute; rok později symbolicky zavr&scaron;uje cestu započatou pr&aacute;vě v NoDu.<br /> <br /> Ve filmu se představ&iacute; Ester Geislerov&aacute; a d&aacute;le ve vedlej&scaron;&iacute;ch rol&iacute;ch česk&yacute; hudebn&iacute; producent David Doubek alias Ventolin, Sarah Dubn&aacute; a Los Hafanos. O hudbu a zvuk se postaral slovensk&yacute; elektronick&yacute; producent Stroon, producent Karlo (gumbgu), ambientn&iacute; producent Loscil a ambientn&iacute; hudebn&iacute;k Michal Valko.</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Kapitola druhá / Chapter Two

<p><strong>Přijďte na komentovanou prohl&iacute;dku v&yacute;stavy<em>&nbsp;Kapitola druh&aacute; / Chapter Two&nbsp;</em></strong><strong>s autory Filipem Dvoř&aacute;kem a Martinem Kolarovem a kur&aacute;torem Pavlem Kubesou.&nbsp;&nbsp;</strong></p> <p>&nbsp;</p>

Filip Dvořák & Martin Kolarov: Kapitola druhá / Chapter Two

<p>Kolaborativn&iacute; v&yacute;stava dvou mlad&yacute;ch umělců, kteř&iacute; se zab&yacute;vaj&iacute; t&eacute;matem vzne&scaron;ena, krajiny a modelu. Filip Dvoř&aacute;k, v&iacute;těz Ceny kritiky za mladou malbu 2017 a Martin Kolarov rozv&iacute;jej&iacute; sv&eacute; nitern&eacute; &uacute;vahy prostřednictv&iacute;m často až podvědom&eacute; s&iacute;tě emocion&aacute;ln&iacute;ch asociac&iacute;, kter&eacute; se snaž&iacute; &quot;zpomalit&quot; a t&iacute;m letmo zahl&eacute;dnout v různ&yacute;ch materi&aacute;lov&yacute;ch ře&scaron;en&iacute;ch.&nbsp;</p>

Jak působí výtvarná díla na lidský mozek? (přednáška)

<p>Odborn&aacute; předn&aacute;&scaron;ka v&yacute;zkumn&iacute;ků Petra Ad&aacute;mka a Dominiky Grygarov&eacute; z&nbsp;<a href="http://www.nudz.cz/">N&aacute;rodn&iacute;ho &uacute;stavu&nbsp;du&scaron;evn&iacute;ho zdrav&iacute;</a>.&nbsp;Oba předn&aacute;&scaron;ej&iacute;c&iacute; jsou souč&aacute;st&iacute; v&yacute;zkumn&eacute; skupiny Obraz, mysl a mozek, kter&aacute; se zab&yacute;v&aacute; vlivem v&yacute;tvarn&yacute;ch děl na lidsk&yacute; mozek.&nbsp;<br /> <br /> &ldquo;Experiment se t&yacute;k&aacute; uměleck&yacute;ch děl a empatick&eacute; reakce na zobrazen&eacute; postavy. Tak&eacute; jak to ovlivňuje m&iacute;ra znalost&iacute; a sebereflexe. V&yacute;sledky budou zaj&iacute;mav&eacute; jak pro oblast humanitn&iacute;ho věděn&iacute;, tak pro neurovědu z hlediska fungov&aacute;n&iacute; velk&yacute;ch mozkov&yacute;ch s&iacute;t&iacute;,&rdquo; ř&iacute;k&aacute; docent Ladislav Kesner, kter&yacute; je vedouc&iacute; v&yacute;zkumn&eacute; skupiny.<br /> <br /> V&iacute;ce o cel&eacute;m experimentu se můžete doč&iacute;st <a href="https://www.ceskegalerie.cz/cs/recenze/554-jak-pusobi-vytvarna-dila-na-lidsky-mozek">zde</a>.</p> <p>Vstup: 120,- (vstupenky v předprodeji i na m&iacute;stě)</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Společně pokosíme, vymlátíme a odevzdáme

<p><strong>Přijďte na komentovanou prohl&iacute;dku v&yacute;stavy <em>Společně pokos&iacute;me, vyml&aacute;t&iacute;me a odevzd&aacute;me</em> s&nbsp;autorkou Martinou Smutnou, spolupracuj&iacute;c&iacute;mi umělci Maxem M&aacute;slem a Kateřinou Konvalinovou a kur&aacute;torem Pavlem Kubesou</strong></p>

Nový typ ženy - emancipace a vizuální reprezentace žen za socialismu (diskuze)

<p><strong>Beseda s česko-německou spisovatelkou a publicistkou Alenou Wagnerovou a&nbsp;historičkami Denisou Nečasovou a&nbsp;Janou Oravcovou&nbsp;v r&aacute;mci doprovodn&eacute;ho programu k v&yacute;stavě Martiny Smutn&eacute;&nbsp;<em>Společně pokos&iacute;me, vyml&aacute;t&iacute;me a odevzd&aacute;me</em>&nbsp;v Galerii NoD.</strong></p> <p><strong>Diskuze prob&iacute;h&aacute; jako souč&aacute;st pravideln&eacute;ho cyklu debat Z&oacute;na demokracie, kter&yacute; podpořil St&aacute;tn&iacute; fond kultury ČR.</strong></p> <p><strong>Vstupn&eacute; dobrovoln&eacute;.</strong></p>

Martina Smutná: Společně pokosíme, vymlátíme a odevzdáme

<p>V&yacute;stava&nbsp; <em>Společně pokos&iacute;me, vyml&aacute;t&iacute;me a odevzd&aacute;me</em> se věnuje kontroverzn&iacute;mu obdob&iacute; československ&eacute; historie. Nen&aacute;rokuje si vykl&aacute;dat minulost skrze př&iacute;běhy hrdinstv&iacute; či teroru. Na pozad&iacute; ud&aacute;lost&iacute; spojen&yacute;ch s &uacute;norem 1948 si vyb&iacute;r&aacute; tematickou linku v&scaron;edn&iacute;ho života, zaměřenou na naději obyčejn&yacute;ch lid&iacute; na&nbsp;stabiln&iacute;, soci&aacute;ln&iacute; a bezpečn&yacute; st&aacute;t. Prostřednictv&iacute;m expandovan&eacute;ho mal&iacute;řsk&eacute;ho m&eacute;dia a audiovizu&aacute;ln&iacute;ho form&aacute;tu pracuje s dobov&yacute;m zobrazov&aacute;n&iacute;m &quot;nov&eacute;ho typu ženy&quot; a sleduje poč&aacute;tečn&iacute; f&aacute;zi budov&aacute;n&iacute; socialismu z hlediska konceptu žensk&eacute; emancipace.</p>

VIDEO NoD: Jana Bernartová - Možnost zobrazení

<p>Jana Bernartov&aacute; ve sv&eacute; pr&aacute;ci zkoum&aacute; vztah mezi virtu&aacute;lnost&iacute; digit&aacute;ln&iacute;ho prostoru a jeho materi&aacute;ln&iacute;mi přechody do světa věc&iacute;. Dodržuje z&aacute;sady a možnosti přednastaven&iacute; a standardizace a jejich př&iacute;padn&eacute; selh&aacute;n&iacute;. Ve sv&yacute;ch minimalistick&yacute;ch instalac&iacute;ch sleduje problematiku uchopen&iacute; barevnosti ve skupenstv&iacute;ch a kombinac&iacute;ch, jako tradičn&iacute; pigment a digit&aacute;ln&iacute; barva, barva a jej&iacute; pojmenov&aacute;n&iacute;, barva ve veřejn&eacute;m prostoru, &scaron;k&aacute;la různosti jedn&eacute; barvy, virtu&aacute;ln&iacute; vs. re&aacute;ln&eacute;, možnosti vn&iacute;m&aacute;n&iacute; (oka), možnosti jazyka barvy definovat.&nbsp;</p> <p>Projekt pro galerii Video NoD je souč&aacute;st&iacute; cyklu <em>Tekut&eacute; krystaly RGB</em>, kter&yacute; autorka rozv&iacute;j&iacute; od roku 2016 a jeho podstatou je uvažov&aacute;n&iacute; o zobrazen&iacute; digit&aacute;ln&iacute;ch barev - kdy neexistuje jejich přesn&eacute; zobrazen&iacute;.&nbsp;</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Paralelní pozdravy

<p><strong>Přijďte na komentovanou prohl&iacute;dku v&yacute;stavy Paraleln&iacute; pozdravy dvou zn&aacute;m&yacute;ch umělkyň Anny Hulačov&eacute; a Jany Vojn&aacute;rov&eacute;. V&yacute;stavou provede kur&aacute;tor v&yacute;stavy Pavel Kubesa a obě autorky.</strong></p>

VIDEO NoD: František Pecháček - Reload / Recover

<p>Franti&scaron;ek Pech&aacute;ček patř&iacute; mezi v&yacute;znamn&eacute; osobnosti česk&eacute; vizu&aacute;ln&iacute; sc&eacute;ny. Specializuje se na 2D a 3D grafiku - animaci a tvorbu generovan&eacute;ho virtu&aacute;ln&iacute;ho prostřed&iacute;. Mezi jeho speciality patř&iacute; video projekce a video mapping budov a prostřed&iacute;. Pod&iacute;l&iacute; se na tvorbě vizu&aacute;lu sc&eacute;ny divadeln&iacute;ch představen&iacute; v N&aacute;rodn&iacute;m divadle. Pro panoramatickou projekci galerie Video NoD formou fluidn&iacute; simulace a 3D animace vytvořil rozpou&scaron;těj&iacute;c&iacute; se objekty voskov&eacute; struktury zd&aacute;nlivě připom&iacute;naj&iacute;c&iacute; v&yacute;znamn&eacute; symboly.&nbsp;</p>

Anna Hulačová & Jana Vojnárová: Paralelní pozdravy

<p>V&yacute;stava&nbsp;<em>Paraleln&iacute; pozdravy</em>&nbsp;je&nbsp;komunikac&iacute; dvou medi&iacute;, kter&eacute; jsou fyzik&aacute;lně odli&scaron;n&eacute;,&nbsp;ale existuje mezi nimi&nbsp;jak&eacute;si tematick&eacute; pouto, kter&eacute; funguje&nbsp;jako vstupn&iacute; br&aacute;na k průniku jednoho světa do&nbsp;druh&eacute;ho&nbsp;a naopak. Fyzick&eacute; propojen&iacute; sochy a&nbsp;malby, vz&aacute;jemně do sebe vstupuj&iacute;c&iacute;ch, se rozehr&aacute;v&aacute; v&nbsp;charakteristick&eacute;&nbsp;prostorov&eacute;&nbsp;architektuře&nbsp;v&yacute;stavy, kter&aacute; přesahuje tradičn&iacute; prostor galerie. V&yacute;stava tak vytv&aacute;ř&iacute; různ&eacute; imprese odehr&aacute;vaj&iacute;c&iacute; se pomez&iacute; science fiction a historick&eacute; reference:&nbsp;v komunikaci a prolnut&iacute; děl obou autorek vn&iacute;m&aacute;me př&iacute;m&eacute; n&aacute;znaky vstupov&aacute;n&iacute; do různ&yacute;ch časov&yacute;ch dimenz&iacute;, paraleln&iacute;ch světů a vesm&iacute;rů, kter&eacute; plod&iacute; různ&eacute; fyzick&eacute; mutace.</p>