Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Lenka Tyrpeklová se ve své intermediálně uchopené autorské tvorbě věnuje různým sociálním tématům. Mezi ně patří například tematika vězeňského systému, ženských věznic nebo přímo všeobjímající téma svobody, která má v současném kontextu velmi diverzifikovanou podobu. Výstavní projekt Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra představuje autorčin pohled na instituci soudní moci a justice jakožto „kasina“: tj. prostor náhody, nevyzpytatelnosti, štěstí a neštěstí, kde namísto spravedlnosti a objektivity je právní systém mnohdy postaven na paradoxech a rozporech. Lenka Tyrpeklová tak ohledává soudní proces jako takový, jeho specifický jazyk, styl a role justičních činitelů. Současně si všímá jak otázky času, který nás v případě obvinění paralyzuje nejen v osobním životě, tak i definitivnosti, nezvratnosti a devastujícím efektům vyřčení slova „Vinen“. --- Lenka Tyrpeklová (*1989) studovala na Fakultě umění a designu Ladislava Sutnara v Plzni v ateliéru Intermédií Doc. Mileny Dopitové. Ve své práci se snaží upozorňovat na slabiny a nefunkčnost českého vězeňského systému, všímá si širších společenských příčin i důsledků trestání. Primární sondu do této problematiky započala v roce 2017, a to v prostředí Věznice Plzeň Bory či následně ve Věznici Bělušice. Společenskokritické a aktivistické směřování samotného uměleckého výzkumu pak přenáší nejen do galerijního prostředí, ale i mimo uměleckou tvorbu. Ať už formou vzdělávacích programů ve Věznici Bělušice se zaměřením na výuku výtvarného umění, kde se snaží pozitivně ovlivňovat postoje a chování vězňů, tak i otevíráním diskuze o budoucí reformě vězeňského systému. Klíčovou byla pro Lenku Tyrpeklovou samostatná výstava DNO DEN v galerii HYB4 v Praze v roce 2023, která prezentovala spolupráci jak s věznicemi i vězni ve výkonu, tak s osobami po propuštění na svobodu.
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Festival Jiný Pohled/Queer Eye letos přiváží skvělou íránsko-německou zpěvačku MADANII z Berlína, dále speci…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Novoroční benefice Nadačního fondu obětem holocaustu Dorůžka-Fischmann-Novák trio Registrace na emailu: beneficeNFOH@seznam.cz …
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Dokumentární performance s prvky vzdušné akrobacie. “Někdy mám pocit, že se z toho kruhu nedá vystoupit”…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Janek & Natálka & Divadlo NoD chystají novou inscenaci 27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE. Pocta béčku, exploatačnímu umění…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Guatemalská, v Mexiku usazená hudebnice Mabe Fratti se vrací do Prahy po třech letech s dvěmi novými alby a s kapelou. Již tahle…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
<p>Výstavní projekt Mall Goth je po dlouhých letech první společenou samostanou výstavou dvou výrazných osobností českého vizuálního umění , sourozenců Anežky Hoškové a Jakuba Hoška. Jakub i Anežka se kromě umělecké autorské činnosti dlouhodobě angažují také svými kulturními a pedagogickými aktivitami, kterými kontinuálně přispívají ke zkvalitnění pražské audiovizuální komunity. Tyto zájmy současně přirozeně doplňují a objasňují kontext jejich autorské umělecké práce.</p> <p>Formálně precizní a abstraktně symbolistní charakter jejich tvorby odkazuje k mnoha jak klasickým postupům z poválečných mezinárodních dějin umění, tak i k subkulturním disciplínám, jejichž terén na pražské scéně dlouhodobě profilují. Jejich prací prostupují motivy a tematika "gothic" subkultur, "emo" reminiscence a stylistický i obsahový zájem o novodobé podoby romantismu.</p> <p>---</p> <p>Anežka Hošková je výraznou postavou současné výtvarné scény, absolventkou ateliéru intermédií Doc. Václava Stratila na Fakultě výtvarných umění v Brně. Tvoří kresby, malby, koláže, objekty, performativní instalace. Hošková se dlouhodobě zajímá o romantismus 21. století a do svých děl často zakomponovává i odlesky zlatých detailů a ornamentů, což jim dodává čarovný vzhled. Je členkou A.M.180 Collective, který provozuje od roku 2003 Galerii A.M.180 v Praze a také spolupořádá každoroční festival současné alternativní hudby Creepy Teepee v Kutné Hoře. Sem přiváží umělce z celého světa, stejně jako během roku na koncerty pořádané v pražských klubech. Sama vystupuje jako Dj Black Dumpling. Anežka je velmi aktivní umělkyně, její tvorba je zastoupena ve státních i soukromých sbírkách.</p> <p>Jakub Hošek vystudoval v ateliéru Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy na Akademii výtvarných umění v Praze. V roce 2011 získal mezinárodní ocenění Strabag Artaward a byl nominován hned na několik dalších prestižních cen, jako jsou Sovereign European Art Prize, StartPoint a Cena Jindřicha Chalupeckého. Absolvoval několik rezidenčních pobytů, mimo jiné v MMCA v Soulu nebo v newyorském institutu ISCP. Jakub je součástí pražského kolektivu A. M. 180 propojujícího hudební a výtvarnou scénu či na uměleckém poli již legendárního festivalu Creepy Teepee, ve kterém hudbu cíleně propojují s vizuálním uměním. Na Akademii výtvarných umění v Praze spoluvede Ateliér malba III (společně s Josefem Bolfem a Nik Timkovou).</p>
<p>Výstavní projekt <strong>ALTER EGO</strong> volně navazuje na kultovní film 90. let režiséra Wiktora Grodeckého. Hlavní postava Marek a jeho představitel Miroslav Čáslavka inspiroval vizuální umělce Epose 257 a Jana Lesáka skrze náhodně nalezený materiál jeho osobních věcí a poznámek k takřka archeologickému průzkumu. Umělecký výzkum archivních materiálů se stal odrazovým můstkem pro rozplétání složité struktury sociálních a subkulturních souvislostí. Projekt přináší specifický vhled do temného období porevoluční Prahy, ve kterém umělci se spoluautorem a protagonistou Miroslavem Čáslavkou zkoumají prostředí sociálních periferií vznikající porevoluční metropole. Projekt se ve svém dúsledku stává živoucím monumentem temného prostředí 90. let.</p>
<p>Nejnovější výstava uznávaného malíře Vladimíra Houdka s názvem Migréna představuje jeho stejnojmennou obrazovou sérii, která vznikala v posledním roce v jeho pražském ateliéru. Vladimír Houdek v sérii zpracovává svou dlouholetou osobní zkušenost s chronickými bolestmi hlavy. Obrazy navazují na jeho poslední série (například Atilis Press), ve kterých rozvíjí přemýšlení o obrazech jako o přebalech fiktivních knih, respektive o malířských sériích jakožto o "edičních řadách". Obrazům nyní dominuje identický grafický motiv černobílé spirály, která při delším pohledu způsobuje bolest očí. Osmačtyřicet obrazů připomíná obálky neexistujícího specializovaného vědeckého časopisu o migréně. Každá barevná variace ústředního motivu pak může působit jako zástupný symbol nějakého nového poznatku o tomto nepříjemném paralyzujícím onemocnění či jako jeho další prožitek.</p>
<p>28. 7. 2021 uvede Galerie NoD dlouho připravovanou výstavu německého umělce <strong>Tima Plamepra EXIT II (The Beloved DIes)</strong>, která byla již dvakrát v posledních dvou letech z důvodů pandemie koronaviru odložena.<br /> <br /> Tim Plamper je jedním z nejzajímavějších berlínských autorů nastupující generace, pozornost si získal svým širokým uměleckým záběrem: velkoformátovými surrealisticko-hyperrealistickými kresbami, site-specific instalacemi, performance či audiovizuálními díly.<br /> <br /> Připravovaná výstava EXIT II (The Beloved Dies) je druhým pokračování otevřené výstavní série EXIT II. Zkoumá hlubinné a podvědomé kořeny současné evropské identity stejně tak jako jistou nezachytitelnost tělesné přitažlivosti.</p> <p>---</p> <p><strong><em>Tim Plamper<br /> EXIT II (The Beloved Dies)<br /> Kurátor: Pavel Kubesa<br /> 28. 7. - 20. 8. 2021<br /> Galerie NoD</em></strong></p> <p><strong><em>Opening Performance: 28. 7. 2021, 18:00-22:00.</em></strong></p>
<p>Po skončení promítání budeme mít možnost nahlédnout s Mirkem Čáslavkou do tehdejšího zákulisí vzniku samotného filmu i na dobové reálie 90. let z poněkud netradiční a "insiderské" perspektivy.</p> <p>Projekce filmu je součástí připravované výstavy “Alter Ego” - projektu Epose 257 a Miroslava Čáslavky ve spolupráci s Janem Lesákem a kurátorem galerie NoD Pavlem Kubesou. Výstavní projekt se připravuje na podzim tohoto roku. </p>
<p>Sólová výstava oceněného finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého Jakuba Chomy (1995) se prostřednictvím audiovizuální instalace a strategií "rozšířené malby" zaobírá tématem vyčerpání a vyhoření.</p> <p>"Být vyčerpaná znamená víc než být pouze unavená. Unavený člověk má pouze vyčerpané uvědomění, zatímco vyčerpaný člověk vyčerpal všechny své možnosti. Unavený člověk si něco nedovede uvědomit, ale vyčerpaný člověk není schopen uvědomění ani nic koncipovat."</p> <p> </p> <p> </p>
<p>Intimní a emotivní výstava Pavly Malinové (1985) „<em>Tvář s lehkým záchvěvem trápení</em>“ je dalším z introspektivních autoterapeutických momentů v autorčině neustále se vyvíjející „malířské odyseji“. Pavla Malinová ve svých nejnovějších plátnech nadále rozvíjí svou příznačnou síť referencí k různým estetickým kánonům a dílům dějin umění posledních několika tisíců let. Obrazy zkoumají možnosti busty a autoportrétu, jejichž základní tvarosloví derivuje Pavla Malinová jak ze sochařských předloh, tak z vlastních fotografických studií. Její malby jsou charakteristické psychologizující polohou, dynamickou symbolikou, duchovně-ezoterickým nádechem, robustní figurací a vyspělou barevností.</p>