Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Lenka Tyrpeklová se ve své intermediálně uchopené autorské tvorbě věnuje různým sociálním tématům. Mezi ně patří například tematika vězeňského systému, ženských věznic nebo přímo všeobjímající téma svobody, která má v současném kontextu velmi diverzifikovanou podobu. Výstavní projekt Mea Maxima Culpa Casino Abrakadabra představuje autorčin pohled na instituci soudní moci a justice jakožto „kasina“: tj. prostor náhody, nevyzpytatelnosti, štěstí a neštěstí, kde namísto spravedlnosti a objektivity je právní systém mnohdy postaven na paradoxech a rozporech. Lenka Tyrpeklová tak ohledává soudní proces jako takový, jeho specifický jazyk, styl a role justičních činitelů. Současně si všímá jak otázky času, který nás v případě obvinění paralyzuje nejen v osobním životě, tak i definitivnosti, nezvratnosti a devastujícím efektům vyřčení slova „Vinen“. --- Lenka Tyrpeklová (*1989) studovala na Fakultě umění a designu Ladislava Sutnara v Plzni v ateliéru Intermédií Doc. Mileny Dopitové. Ve své práci se snaží upozorňovat na slabiny a nefunkčnost českého vězeňského systému, všímá si širších společenských příčin i důsledků trestání. Primární sondu do této problematiky započala v roce 2017, a to v prostředí Věznice Plzeň Bory či následně ve Věznici Bělušice. Společenskokritické a aktivistické směřování samotného uměleckého výzkumu pak přenáší nejen do galerijního prostředí, ale i mimo uměleckou tvorbu. Ať už formou vzdělávacích programů ve Věznici Bělušice se zaměřením na výuku výtvarného umění, kde se snaží pozitivně ovlivňovat postoje a chování vězňů, tak i otevíráním diskuze o budoucí reformě vězeňského systému. Klíčovou byla pro Lenku Tyrpeklovou samostatná výstava DNO DEN v galerii HYB4 v Praze v roce 2023, která prezentovala spolupráci jak s věznicemi i vězni ve výkonu, tak s osobami po propuštění na svobodu.
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Festival Jiný Pohled/Queer Eye letos přiváží skvělou íránsko-německou zpěvačku MADANII z Berlína, dále speci…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Novoroční benefice Nadačního fondu obětem holocaustu Dorůžka-Fischmann-Novák trio Registrace na emailu: beneficeNFOH@seznam.cz …
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Dokumentární performance s prvky vzdušné akrobacie. “Někdy mám pocit, že se z toho kruhu nedá vystoupit”…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Janek & Natálka & Divadlo NoD chystají novou inscenaci 27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE. Pocta béčku, exploatačnímu umění…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Neobvyklé…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Guatemalská, v Mexiku usazená hudebnice Mabe Fratti se vrací do Prahy po třech letech s dvěmi novými alby a s kapelou. Již tahle…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
<p>Sólová výstava Hynka Alta, výrazné postavy současného vizuálního umění a fotografie, zkoumá infrastrukturní pilíře současné životní zkušenosti: probádává průniky kulturních opěrných bodů (popkulturních ikon ze světa pohádky či pornografie) s fyzickým světem veřejného prostoru a inženýrských sítí. Alt si zde všímá analogických kvalit, které oba infrastrukturní póly sbližují: pohádku, pornografií či vodovodní potrubí spojuje určitá kvalita "širokosti", propojování vzdálených míst a entit a formování podobného druhu zapojení do mechsnismu a chodu světa a životních forem v 21. století. Kurátor: Pavel Kubesa</p>
<p>Připravovaná sólová autorská výstava malířky Antonie Stanové v Galerii<br /> NoD prezentuje nejnovější autorčinu tvorbu posledního roku aktivní<br /> tvůrčí činnosti. V aktuálních pracích je zřejmý posun od figurativněji<br /> laděných prací směrem k čistšímu, abstraktněji pojatému obrazovému<br /> výrazu. Malířčina plátna, která v sobě nesou stopy času svého<br /> vznikání, navracejí do malířské hry pocit materiality. Díky doslova<br /> fyzickému prostupování obrazových znaků a symbolů s podkladovými,<br /> často nalezenými a přirozeně patinovanými textíliemi, které používá<br /> namísto tradičních malířských pláten, vyvolávají její malby nad rámec<br /> vizuální zkušenosti i zkušenost haptickou, tj. jakési pocity doteku.<br /> </p>
<p>Společný výstavní projekt tří výrazných a solitérních osobností české vizuální scény. Kolaborativní prostorová instalace se zamýšlí nad možnostmi a legitimitou čisté vizuální formy v době rostoucí politizace jednotlivých sfér a aktivit široké společnosti. Výstavu doprovází autorská esej kurátora Pavla Kubesy.</p> <p>"<em>Rathouský, Homola a Reichel (...) se ve své tvorbě vydali dlouhodoběji na cestu strategie formy. Jejich tvůrčí principy revidují a tematizují řadu historických poloh a společenských milieu (Rathouského gotika, Homolova popkultura, Reichlova „síť“), formu ve snaze o ryzí malířský tvar však systematicky v rovině percepce, recepce a narativu vyprazdňují. Ve společném projektu <strong>Daň ze ztracené hodnoty</strong>, který je obdobím vzniku ukotven v čase koronavirové karantény a z ní pramenících pocitu různých forem (společenských, ekonomických, politických) ztrát, zkouší trojice autorů redefinovat smysl malířské výstavy prostřednictvím ryze instalační distribuce vizuálního tvarosloví.</em>"</p> <p>(úryvek z textu k výstavě)</p>
<p>Komentovaná prohlídka nejnovější sólové výstavy SLOVA (WOULD I WERE) sochaře, performera a konceptuálního umělce Martina Zeta proběhne za účasti autora a kurátora Pavla Kubesy. Výstava je umělcovou reakcí na proces jak vnitřní (osobní), tak i vnější (společenské) transformace, kterou v aktuálním (post)pandemickém období pozoruje, tvaruje a (spolu)prožívá. V minimalizující prostorové instalaci prozkoumává terén a směr přeskupování morálních témat, introspektivně ohledává možnosti sebepopisu, sebektiriky, sebeurčení či emancipace v nepřehledné psycho-politické krajině globalizované podoby světa.</p> <p>K výstavě si můžete přečíst esej <strong><em><a href="https://nod.roxy.cz/gallery/exhibitions-detail/615/martin-zet-slova-would-i-were">Mezi nevyvratitelností a nezměnitelností</a> </em></strong>kurátora Pavla Kubesy.</p>
<p>Nově připravovaná výstava sochaře, performera a konceptuálního umělce Martina Zeta je reakcí na proces jak vnitřní (osobní), tak i vnější (společenské) transformace, kterou v aktuálním (post)pandemickém období pozoruje, tvaruje a (spolu)prožívá. V minimalizující prostorové instalaci prozkoumává terén a směr přeskupování morálních témat, introspektivně ohledává možnosti sebepopisu, sebektiriky, sebeurčení či emancipace v nepřehledné psycho-politické krajině globalizované podoby světa. Tyto sebekritické strategie zařazuje do vztahu k přirozenému jazyku a významům v rozličných jazykových hrách. Současně neopomíjí poukázat na roli jazyka coby nástroje popisu a manipulace vnější reality a jeho relaci vůči konceptu "pravdy".</p> <p> </p> <p> </p>
<p>Jednodenní opening a zpřístupnění karanténního projektu DIVOCe!, v rámci kterého se po dobu karantény v uzavřené galerii rozrůstal umělecký archiv pandemického období.<br /> <br /> Umělci do uzavřené Galerie NoD kontinuálně přispívali od 10. 4. do konce trvání karantény a nuceného uzavření výstavních institucí (11. 5. 2020). Každý den do galerie přibylo jedno dílo od jednoho konkrétního umělce. Výstavní koncept vycházel z principu skupinového, „zřetězeného“ kurátorování: umělec, který dodal dílo do galerie danný den současně nominoval umělce, který dílo dodá do galerie den následující.<br /> <br /> Do projektu tak vstoupilo 31 současných umělců, kteří různými způsoby a uměleckými strategiemi přispěli k tematizaci celospolečenské zkušenosti koronavirové pandemie COVID-19. V uzavřené galerii tak vznikaly nejen site-specific prostorové intervence, ale umělci přispívali i klasickými díly, která buďto právě v období karantény vznikala, nebo staršími artefakty, které měli potenciál období krizového stavu uměleckým jazykem komentovat.<br /> <br /> ---<br /> <br /> <strong>Projekt bude na vyžádání (u obsluhy kavárny NoD) zpřístupněn pro zájemce i v následujících třech dnech 5.-7. 6. 2020 v čase 17:00-20:00.</strong></p>
<p>Galerie NoD reaguje na situaci celostátního stavu nouze realizací skupinového uměleckého projektu <strong><em>DIVOCe!</em></strong>, který právě probíhající období karantény tematizuje a umělecky zpracovává. Počínaje datem 8. 4. 2020 bude každý den do uzavřené, veřejnosti nepřístupné galerie přibývat vždy jedno umělecké dílo aktivní/ho umělkyně/umělce (či umělecké skupiny). Konkrétní vystavující vždy současně nominuje další současnou a aktivní uměleckou osobnost, která dodá umělecké dílo do Galerie NoD následující den. Řetězová reakce nominování a vystavování potrvá až do konce vládou nařízeného uzavření kulturních institucí. Jednotlivá díla se kumulují v karanténě uzavřené galerie bez reálných návštěvníků. Souběžně s fyzickou realizací vystavování děl probíhá také kontinuální prezentace projektu v prostředí digitálních médii a platforem sociálních sítí. Ke dni ukončení karantény a opětovnému otevření kulturních institucí proběhne vernisáž celého projektu a výstava bude současně zakončena. Prvním nominovaným a vystavujícím umělcem je Martin Zet. </p> <p>Nominovaní a následně vystavující umělci:<br /> <strong>Martin Zet<br /> Lenka Tyrpeklová<br /> Milena Dopitová<br /> Tomáš Hlavina<br /> Jan Pfeiffer<br /> Janek Rous<br /> Magdaléna Stanová<br /> Šárka Koudelová<br /> Jimena Mendoza<br /> Lenka Vítková<br /> Igor Korpaczewski<br /> Matěj Lipavský<br /> Petr Stibral<br /> Sláva Sobotovičová & David Fesl<br /> Ivan Pinkava<br /> Ondřej Filípek<br /> Jan Uličný<br /> Erika Velická<br /> Aneta Juklíčková<br /> Johana Pošová & Barbora Fastrová<br /> Peter Kolárčik</strong><br /> <strong>Mária Jančová<br /> Eva Koťátková<br /> Dominik Lang<br /> Jiří Kovanda</strong><br /> <strong>Romana Drdová<br /> Tadeáš Podracký<br /> David Možný<br /> Petr Lysáček<br /> Petra Čiklová<br /> Vendula Chalánková</strong></p> <p>Umělci do uzavřené Galerie NoD kontinuálně přispívali od 10. 4. do konce trvání karantény a nuceného uzavření výstavních institucí (11. 5. 2020).</p>
<p>V období karantény, krizového stavu a pandemických opatření, která vedly k zavření kulturních institucí jsme pro vás vytvořili interaktivní <a href="http://my.matterport.com/show/?m=QZemED44msg">virtuální prohlídku</a> naší galerie. Výstavu Kryštofa Strejce <strong><em>Sám sobě kadeřníkem</em></strong>, která byla pouhé dva dny po svém otevření veřejnosti z důvodů opatření proti šíření koronaviru CO-VID19 uzavřena, si tak můžete projít v klidu doma na svých počítačích, tabletech či na obrazovkách svých smartphounů. A máte-li brýle pro virtuální realitu, neváhjete je nasadit!</p> <p>Projekt 3D VIRTUAL TOUR je součástí kampaně <a href="https://www.instagram.com/explore/tags/noddigital/"><strong>#NoDdigital</strong></a>, v rámci které Galerie NoD přispívá k udržení umělecké produkce a dostupnosti umělecké tvorby v dobách pandemické krize.</p> <p>---</p> <p>Kryštof Strejc, absolvent ateliéru Malby na pražské UMPRUM (2019), finalista Ceny kritiky za mladou malbu, představuje v Galerii NoD nejnovější polohu své malířské tvorby. Výstava Sám sobě kadeřníkem tematizuje nejen Strejcovo přemýšlení o malbě a potřeby "reorganizace obrazu" (od formálního či materiálního experimentu směrem k pokusu o precizování malířské figurace a artikulace námětu), současně je ale i alegorickým pohledem na stav současné umělecké scény ve vztahu k otázkám společenské odpovědnosti, svědomí a role umělce a umění ve spletité a nejisté skutečnosti.</p>
<p>Kryštof Strejc, absolvent ateliéru Malby na pražské UMPRUM (2019), finalista Ceny kritiky za mladou malbu, představuje v Galerii NoD nejnovější polohu své malířské tvorby. Výstava Sám sobě kadeřníkem tematizuje nejen Strejcovo přemýšlení o malbě a potřeby "reorganizace obrazu" (od formálního či materiálního experimentu směrem k pokusu o precizování malířské figurace a artikulace námětu), současně je ale i alegorickým pohledem na stav současné umělecké scény ve vztahu k otázkám společenské odpovědnosti, svědomí a role umělce a umění ve spletité a nejisté skutečnosti.</p>
<p>"<strong><em>Co zůstává za maskou? A co je to to, co zůstává bez masky? To co zbyde, je živé, anebo mrtvé. Je maska smrt, nebo život?</em></strong>" </p> <p>Společný výstavní projekt Ostatky dvojice českých umělkyň se věnuje fenoménu "masky" a s ní spojeným mytologiím, mysticismu a víře, ale i otázkám hlubinné psychologie. Vzdáleně odkazuje na probíhající období masopustu v časech chladného února. Autorky zkoumají dichotomii masky a přirozeného já, vztah masky a sociálně konstruované normality. „Mnohem více nás zajímá intuitivní uchopení vzpomínek z dětství, z období, kdy pro nás maska v lidových rituálech a tradicích nebyla zcela rozklíčovatelnou a my nebyli schopni zcela pochopit, že pod maskou se skrývá bytost, kterou známe. Maska pro nás není jen fantaskním převlekem, ale make-upem každodennosti, každodenní koláží mentálního nastavení.”</p> <p>Výstavou <strong><em>O</em></strong><strong><em>statky</em></strong> osobně provedou obě umělkyně za účasti kurátora výstavy. </p> <p>---</p> <p><strong>Galerie NoD<br /> Tereza Štětinová & Karolína Rossí<br /> Ostatky<br /> Kurátor / Curated by: Pavel Kubesa<br /> Architektura / Architecture by: Jan Pfeiffer<br /> Výstava probíhá v termínu 5. 2. - 28. 2. 2020</strong><br /> <br /> Otevírací doba Galerie NoD:<br /> Po-Pá: 10-20<br /> So-Ne: 14-20<br /> <br /> VSTUP ZDARMA</p>
<p>"<strong><em>Co zůstává za maskou. Co zůstává bez masky. To co zbyde, je živé, či mrtvé? Je maska smrt, nebo život?</em></strong>" </p> <p>Společný výstavní projekt Ostatky dvojice českých umělkyň se věnuje fenoménu "masky" a s ní spojeným mytologiím, mysticismu a víře, ale i otázkám hlubinné psychologie. Vzdáleně odkazuje na probíhající období masopustu v časech chladného února. Autorky zkoumají dichotomii masky a přirozeného já, vztah masky a sociálně konstruované normality. „Mnohem více nás zajímá intuitivní uchopení vzpomínek z dětství, z období, kdy pro nás maska v lidových rituálech a tradicích nebyla zcela rozklíčovatelnou a my nebyli schopni zcela pochopit, že pod maskou se skrývá bytost, kterou známe. Maska pro nás není jen fantaskním převlekem, ale make-upem každodennosti, každodenní koláží mentálního nastavení.”</p>