Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

PŘESUNUTO: Juraj Rataj & Tomáš Roubal: KOŘIST

Vernisáž výstavy se ze zdravotních důvodů přesouvá. Nové datum výstavy a oficiálního zahájení bude zveřejněno v následujících dnech. V původním termínu vernisáže (26. 7. 2024, 18:00) proběhne neoficiální prezentace objektů a soch sochaře Tomáše Roubala. —- Galerie NoD Juraj Rataj & Tomáš Roubal Kořist Kurátor / Curated by: Pavel Kubesa Vernisáž / Opening: !!!Přesunuto!!! Nový termín bude upřesněn v následujících dnech. Výstava potrvá do 30. 8. 2024

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

NoD SUMMER SUNSET

V prázdninových měsících se můžete v Baru NoD těšit na NoD SUMMER SUNSET! Vždy od středy do soboty pro vás…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

BIBLE 2 / Janek & Natálka a kol.

Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

MABE FRATTI

Guatemalská, v Mexiku usazená hudebnice Mabe Fratti se vrací do Prahy po třech letech s dvěmi novými alby a s kapelou. Již tahle…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

GRÁL! / StorytellingCZ & Divadlo NoD

První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…

TŘI HETERÁNI / Divadlo MASO

Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016 2021 2024 2023 2022
#divadlo #hudba #galerie

Johana Střížková: Vratké základy úspěchu #9a

<p><em>Johana Stř&iacute;žkov&aacute; (1984) použ&iacute;v&aacute; ve sv&yacute;ch snov&yacute;ch a současně civiln&iacute;ch &bdquo;video-etud&aacute;ch&ldquo;, fotografi&iacute;ch a objektech lidsk&eacute; i ne-lidsk&eacute; akt&eacute;ry, tj. zv&iacute;řata, rostliny i věci způsobem, kter&yacute; v div&aacute;kovi vyvol&aacute;v&aacute; ozvěny kolektivn&iacute;ho (ne)vědom&iacute;. Soustřed&iacute; se na každodennost lidsk&eacute;ho života i nev&scaron;edn&iacute; situace, na denn&iacute; rytmus, čas a systematicky rozpracov&aacute;v&aacute; svou charakteristickou minimalistickou estetiku. V jej&iacute; pr&aacute;ci rezonuj&iacute; ot&aacute;zky posthumanismu, zaob&iacute;r&aacute; se člověkem jako formou a objektem z&aacute;roveň. Pr&aacute;ce Johany Stř&iacute;žkov&eacute; jsou ale z&aacute;roveň oslavou lidsk&eacute; imaginace a hravosti.</em></p> <p><em>Připravovan&yacute; projekt pro Galerii NoD se věnuje fenom&eacute;nu lezectv&iacute;, prostřednictv&iacute;m kter&eacute;ho Johana Stř&iacute;žkov&aacute; oběvuje řadu antropologick&yacute;ch momentů. V&yacute;stava je rozs&aacute;hlou multimedi&aacute;ln&iacute; prostorovou instalac&iacute; využ&iacute;vaj&iacute;c&iacute; různ&eacute; lezeck&eacute; pomůcky a segmenty boulderovac&iacute;ch stěn.&nbsp;</em></p>

LAKTISMUS: Tamara Moyzes & Shlomi Yaffe

<p>V&yacute;stava Laktismus přehodnocuje postaven&iacute; žen ve vztahu k na&scaron;emu ekosyst&eacute;mu; projekt představuje společnost bez geopolitick&yacute;ch hranic, a to prostřednictv&iacute;m utopick&eacute;ho n&aacute;boženstv&iacute;, kter&eacute; vzniklo v Jeruzal&eacute;mě. Pojmy jako &bdquo;n&aacute;rod&ldquo; a &bdquo;hranice&ldquo; s jejich dosavadn&iacute; syst&eacute;movou a ekonomickou funkčnost&iacute; nejsou pro vyznavače Laktismu relevantn&iacute;.</p> <p>Nov&eacute; monoteistick&eacute; n&aacute;boženstv&iacute; Laktismus vyzn&aacute;vaj&iacute;c&iacute; bohyni Lakt&eacute;rii coby matku př&iacute;rodu nahradilo patriarch&aacute;ln&iacute; ř&aacute;d, kter&yacute; ignoroval hlas př&iacute;rody po stalet&iacute;. Bohyně Lakt&eacute;rie byla stvořena z kolektivu žen, kter&yacute; reflektuje diverzitu a symbolicky poukazuje na s&iacute;lu jednotlivce v r&aacute;mci kolektivu; kolektiv se tak st&aacute;v&aacute; bohyn&iacute;.</p> <p>V&yacute;stava je koncipov&aacute;na jako fragment imagin&aacute;rn&iacute;ho chr&aacute;mu postaven&eacute;ho k uct&iacute;v&aacute;n&iacute; bohyně Lakt&eacute;rie. Je metamodernistick&yacute;m pokusem o přepis lidsk&eacute; historie. D&iacute;lo přehodnocuje historickou perspektivu a slouž&iacute; jako platforma pro debatu o obav&aacute;ch t&yacute;kaj&iacute;c&iacute;ch se změny klimatu, genderov&yacute;ch nerovnostech a celkov&eacute;m směřov&aacute;n&iacute; na&scaron;&iacute; společnosti.</p> <p>Bohyně Lakt&eacute;rie byla stvořena z kolektivu žen:</p> <p>✹ Maayan Sheleff<br /> ✹ Věra Duždov&aacute; Horv&aacute;thov&aacute;<br /> ✹ Hannan Abu Hussein<br /> ✹ Osher Kasa<br /> ✹ Lee He Shulov<br /> ✹ MIchal Mendelboim<br /> ✹ Tran Hong Van<br /> ✹ Trương Thu Thủy<br /> ✹ Lea Mauas<br /> ✹ Noa Pardo<br /> ✹ Liora Lupian<br /> ✹ Rosa Andraschek</p>

János Brückner: OUR MANTRA

<p>V r&aacute;mci v&yacute;stavy Our Mantra J&aacute;nos Br&uuml;ckner vedle sebe stav&iacute; dva různ&eacute; typy minulosti: osobn&iacute; rodinn&eacute; vzpom&iacute;nky l&iacute;čen&eacute; v kr&aacute;tk&yacute;ch filmech a obsahy (středoevropsk&eacute;) kolektivn&iacute; paměti představovan&eacute; v s&eacute;rii monument&aacute;ln&iacute;ch maleb. Br&uuml;ckner pracuje s form&aacute;tem rodinn&yacute;ch alb (černob&iacute;l&aacute; fotografie, text), kter&eacute; prezentuj&iacute; autorovo osobn&iacute;, priv&aacute;tn&iacute; nahl&eacute;dnut&iacute; vlastn&iacute; minulosti a paměti a transponuje je do &scaron;esti epizod kr&aacute;tk&yacute;ch filmů. V juxtapozici s audiovizu&aacute;ln&iacute; instalac&iacute; vypln&iacute; prostor Galerie NoD s&eacute;rie velkoform&aacute;tov&yacute;ch maleb, kter&eacute; se obrac&iacute; směrem do kolektivn&iacute; minulosti. S&eacute;rie obrazů, tematizuj&iacute;c&iacute; romantickou mal&iacute;řskou tradici, je Br&uuml;cknerem dekonstruov&aacute;na a odhaluje nere&aacute;lnost historick&yacute;ch v&yacute;jevů, kter&eacute; se prezentuj&iacute; jako paměť, av&scaron;ak jakožto paměť nikdy neexistuj&iacute;c&iacute;ch komunit.</p> <p>J&aacute;nos Br&uuml;ckner (1984), maďarsk&yacute; umělec tvoř&iacute;c&iacute; v Berl&iacute;ně, se ve sv&eacute; pr&aacute;ci vztahuje k okoln&iacute; realitě pomoc&iacute; metody, kterou naz&yacute;v&aacute; &bdquo;emocion&aacute;ln&iacute; realismus&ldquo;. Jeho pr&aacute;ce, využ&iacute;vaj&iacute;c&iacute; postkonceptu&aacute;ln&iacute; strategie, kolaborativn&iacute; metody a tradičn&iacute; m&eacute;dium malby a kresby, poskytuj&iacute; jednoduch&yacute; a přesn&yacute; pohled na skutečn&eacute;, ale často skryt&eacute; paradoxy &scaron;irok&eacute; společnosti středoevropsk&eacute; a v&yacute;chodoevropsk&eacute; identity. Systematicky ve sv&yacute;ch projektech nabour&aacute;v&aacute; star&eacute; a zažit&eacute; soci&aacute;ln&iacute; a komunikačn&iacute; stereotypy pomoc&iacute; absurdity sv&eacute;ho uměleck&eacute;ho př&iacute;stupu: různ&yacute;mi podvratn&yacute;mi strategiemi se pokou&scaron;&iacute; o vytv&aacute;řen&iacute; situac&iacute;, kter&eacute; v galerijn&iacute;m kontextu nab&iacute;zej&iacute; div&aacute;kům různ&eacute; formy př&iacute;ležitost&iacute; k otevřen&iacute; na&scaron;eho světon&aacute;zoru nov&yacute;m perspektiv&aacute;m a v&yacute;znamům.</p>

Veronika Psotková: VINOK

<p><em>Věnov&aacute;no v&scaron;em matk&aacute;m ve v&aacute;lce o Ukrajinu.<br /> Присвячується всім матерям на війні за Україну.<br /> Dedicated to all mother&rsquo;s in the war of Ukraine.</em></p> <p>---</p> <p>Tradičn&iacute; m&iacute;sto před pražsk&yacute;m kulturn&iacute;m prostorem NoD nad křižovatkou ulic Dlouh&aacute;-Rybn&aacute; zdob&iacute; od poč&aacute;tku července 2022 uměleck&yacute; objekt <strong><em>VINOK</em></strong> od sochařky Veroniky Psotkov&eacute;.&nbsp;</p> <p>Původně &quot;vinok&quot;&nbsp;(ukrajinsky&nbsp;вінок) označuje&nbsp;tradičn&iacute;&nbsp;ukrajinskou&nbsp;pokr&yacute;vku&nbsp;hlavy, kter&eacute; měly magick&yacute; v&yacute;znam jako atribut sv&aacute;tků jara a&nbsp;kupadeln&yacute;ch sv&aacute;tků. Postupně se vinok stal symbolem uct&iacute;v&aacute;n&iacute; a symbolem<strong>&nbsp;Matky Země, současně se vyvinul jako&nbsp;symbol sl&aacute;vy, v&iacute;tězstv&iacute;, &scaron;těst&iacute;, &uacute;spěchu, m&iacute;ru, cudnosti, ml&aacute;d&iacute; a ženskosti.</strong>&nbsp;Ukrajinsk&yacute; vinok se tak v průběhu dějin stal kulturn&iacute;m symbolem ukrajinsk&eacute;ho n&aacute;roda. Jeho popularita&nbsp;na současn&eacute; Ukrajině n&aacute;sledně v&yacute;razně stoupla&nbsp;po&nbsp;ud&aacute;lostech roku 2014 (anexe Krymu) a rusk&eacute; invazi v roce 2022.</p> <p>Uměleck&yacute; objekt <strong><em>VINOK </em></strong>sochařky a umělkyně Veroniky Psotkov&eacute; je již des&aacute;t&yacute;m objektem ve veřejn&eacute;m prostoru, kter&yacute; byl před prostorem NoD instalov&aacute;n a pomoc&iacute; kter&eacute;ho dramaturgie prostoru NoD reaguje na aktu&aacute;ln&iacute; společensk&aacute;, politick&aacute; či environment&aacute;ln&iacute; t&eacute;mata.</p> <p>&nbsp;</p>

Komentovaná prohlídka s Milanem Mikuláštíkem: K základům skulptury & Instant Museum of Tiny Statuette

<p>Milan Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k, umělec, kur&aacute;tor Galerie NTK a b&yacute;val&yacute; kur&aacute;tor Galerie NoD, provede performativn&iacute;m stylem svou akt&aacute;ln&iacute; a konč&iacute;c&iacute; v&yacute;stavou&nbsp;<strong><em>K z&aacute;kladům skulptury &amp; Instant Museum of Tiny Statuette</em></strong>, kter&aacute; se s odkazem na současn&yacute; geopolitick&yacute; kontext nečekaně a nepl&aacute;novaně stala až př&iacute;li&scaron; aktu&aacute;ln&iacute;. Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;kova &quot;hra na muzeum&quot; tak možn&aacute; nejednoho zamraz&iacute;!</p> <p>---</p> <p>V nejnověj&scaron;&iacute;m projektu &quot;K z&aacute;kladům skulptury &amp; Instant Museum of Tiny Statuette&quot; Milan Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k vytv&aacute;ř&iacute; fitkivn&iacute; hru na muzeum. Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k se pt&aacute; po pravěk&yacute;ch kořenech sochařstv&iacute;, kter&eacute; d&aacute;v&aacute; do souvislosti s modernistick&yacute;m konceptem &quot;muzea&quot;, &quot;sběratelstv&iacute;&quot;, &quot;kolekc&iacute;&quot; a &quot;kur&aacute;torov&aacute;n&iacute; sb&iacute;rek&quot; a porovn&aacute;v&aacute; je v r&aacute;mci osobn&iacute;ho kontextu obsesivn&iacute;ho a impulsivn&iacute;ho sb&iacute;r&aacute;n&iacute; dětsk&yacute;ch voj&aacute;čků. V&yacute;stava tematizuje hranici mezi kur&aacute;torskou a uměleckou prax&iacute;, zkoum&aacute; n&aacute;stroje institucion&aacute;ln&iacute; prezentace artefaktů a snaž&iacute; se s jistou fiktivn&iacute; autoritou podat historick&yacute; exkurz do dějin sochařstv&iacute;.</p>

Milan Mikuláštík: K základům skulptury & Instant Museum of Tiny Statuette

<p>V nejnověj&scaron;&iacute;m projektu <strong><em>K z&aacute;kladům skulptury &amp; Instant Museum of Tiny Statuette</em></strong> Milan Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k vytv&aacute;ř&iacute; fitkivn&iacute; hru na muzeum. Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k se pt&aacute; po pravěk&yacute;ch kořenech sochařstv&iacute;, kter&eacute; d&aacute;v&aacute; do souvislosti s modernistick&yacute;m konceptem &quot;muzea&quot;, &quot;sběratelstv&iacute;&quot;, &quot;kolekc&iacute;&quot; a &quot;kur&aacute;torov&aacute;n&iacute; sb&iacute;rek&quot; a porovn&aacute;v&aacute; je v r&aacute;mci osobn&iacute;ho kontextu obsesivn&iacute;ho a impulsivn&iacute;ho sb&iacute;r&aacute;n&iacute; dětsk&yacute;ch voj&aacute;čků. V&yacute;stava tematizuje hranici mezi kur&aacute;torskou a uměleckou prax&iacute;, zkoum&aacute; n&aacute;stroje institucion&aacute;ln&iacute; prezentace artefaktů a snaž&iacute; se s jistou fiktivn&iacute; autoritou podat historick&yacute; exkurz do dějin sochařstv&iacute;.</p> <p><strong>Milan Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;k</strong> (1975) je intermedi&aacute;ln&iacute; umělec a kur&aacute;tor žij&iacute;c&iacute; v Praze. Od roku 1995 je členem uměleck&eacute; dvojice MINA, od roku 2003 členem umělecko-hudebn&iacute;ho kolektivu Guma Guar. Od roku 1995 působ&iacute; aktivně tak&eacute; jako s&oacute;lov&yacute; umělec. Od poč&aacute;tku nov&eacute;ho mil&eacute;nia působil jako nez&aacute;visl&yacute; kur&aacute;tor, od roku 2008 až dosud s profiluje jako kur&aacute;tor profesion&aacute;ln&iacute;, kter&yacute; dř&iacute;ve vedl Galerii NoD. Aktu&aacute;lně již 11 aktivně provozuje program Galerii NTK. Mikul&aacute;&scaron;t&iacute;kova s&oacute;lov&aacute; uměleck&aacute; tvorba se pohybuje na pomez&iacute; konceptu&aacute;ln&iacute;ch sebereflexivn&iacute;ch her, často s využit&iacute;m strategie readymadu, apropriace a soci&aacute;lně angažovan&eacute;ho uměn&iacute;. Řada realizac&iacute; spad&aacute; do oblasti institucion&aacute;ln&iacute; kritiky, s důrazem na m&iacute;stn&iacute; i kontextovou specifičnost d&iacute;la.</p>

Milena Dopitová: OFF-SIDE

<p>V&yacute;stava OFF-SIDE umělkyně Mileny Dopitov&eacute; představuje nejnověj&scaron;&iacute; objektov&aacute; d&iacute;la, kter&aacute; prostřednictv&iacute;m symbolů sportovn&iacute;ho prostřed&iacute; a prostoru domova tematizuj&iacute; jednoduchou abstrahuj&iacute;c&iacute; formou archetyp&aacute;ln&iacute; prožitky člověka současnosti 21. stolet&iacute;.</p> <p>&quot;Cel&yacute; život něco chyt&aacute;me, neust&aacute;le mus&iacute;me čelit ran&aacute;m, ale současně jsme vůči vněj&scaron;&iacute;mu prostřed&iacute; uzavřen&iacute;, neprostupn&iacute;. Jsme soustavou branek, zakl&iacute;něn&yacute;ch hermeticky do sebe sam&yacute;ch, ale přesto nejsme branky pr&aacute;zdn&eacute;.&quot;</p> <p>Milena Dopitov&aacute; (*1963, &Scaron;ternberk) je konceptu&aacute;ln&iacute; umělkyně, kter&aacute; od zač&aacute;tku devades&aacute;t&yacute;ch let mimo jin&eacute; aktivně reflektuje pozici ženy v současn&eacute; společnosti a kultuře. Jako jedin&aacute; umělkyně - členka - se pod&iacute;lela na aktivit&aacute;ch skupiny Ponděl&iacute; (spolu s Pavlem Humhalem, Petrem Lys&aacute;čkem, Petrem Zubkem, Michalem Nes&aacute;zalem a Petrem P&iacute;sař&iacute;kem). Jej&iacute; d&iacute;la byla prezentov&aacute;na na v&yacute;stav&aacute;ch v Česk&eacute; republice i v zahranič&iacute;: GHMP, Moravsk&aacute; galerie v Brně, Brooklyn Museum (New York), Akademii der K&uuml;nste (Berl&iacute;n), Galerie Display (Praha), The Whitechapel Art Gallery (Lond&yacute;n), Polansky Gallery (Praha), Museum of Contemporary Art (Helsinki), Artists Space (New York), Aperto, XLV. Venice Biennial (Ben&aacute;tky), a dal&scaron;&iacute;. Kromě dal&scaron;&iacute;ch oceněn&iacute; z&iacute;skala Dopitov&aacute; za sv&eacute; d&iacute;lo v roce 2011 cenu Michala Rann&eacute;ho.</p>

Dernisáž výstavy MARIE & VALENTÝNA

<p>V&aacute;žen&iacute; př&aacute;tel&eacute; uměn&iacute;,</p> <p>přijměte pozv&aacute;n&iacute; na dernis&aacute;ž prob&iacute;haj&iacute;c&iacute; v&yacute;stavy MARIE &amp; VALENT&Yacute;NA, kter&aacute; proběhne 27. 3. 2022 od 19:00 v Galerii NoD.</p> <p>V&yacute;stava Marie &amp; Valent&yacute;na je kolaborativn&iacute; projekt vizu&aacute;ln&iacute;ch umělkyň Marie Luk&aacute;čov&eacute; a Valent&yacute;ny Janů, kter&yacute; rozv&iacute;j&iacute; možnosti vz&aacute;jemn&yacute;ch podobnost&iacute; jejich form&aacute;ln&iacute;ch a koncepčn&iacute;ch př&iacute;stupů. Uměleck&eacute; v&yacute;stupy obou autorek paralelně odkazuj&iacute; k problematice feminismu, emancipace, ekologie a dal&scaron;&iacute;ch společensko-kritick&yacute;m t&eacute;matům. Zpracov&aacute;n&iacute; jejich t&eacute;mat velmi často přeb&iacute;r&aacute; atributy popkulturn&iacute; vizuality. I přesto, že každ&aacute; z umělkyň pracuje se sv&yacute;mi specifick&yacute;mi v&yacute;razov&yacute;mi prostředky jako jsou tanec, hudba, rap či 3D animace, společn&yacute;m jmenovatelem jejich pr&aacute;ce je medium videa, kter&eacute; převl&aacute;d&aacute; uměleck&eacute; praxi obou. Symbi&oacute;za těchto př&iacute;stupů tak slibuje podmaniv&yacute; a siln&yacute; z&aacute;žitek audiovizu&aacute;ln&iacute;ho charakteru.</p> <p>Centr&aacute;ln&iacute;m d&iacute;lem v&yacute;stavy je dvoukan&aacute;lov&aacute; videoinstalace autorsk&eacute;ho uměleck&eacute;ho filmu. Sn&iacute;mek rozv&iacute;j&iacute; ž&aacute;nr hudebn&iacute;ho videoklipu, prostředitcv&iacute;m kter&eacute;ho umělkyně rozehr&aacute;vaj&iacute; emancipačn&iacute; r&eacute;toriku, spoč&iacute;vaj&iacute;c&iacute; ve verb&aacute;ln&iacute; deklaraci, obrazov&eacute; kompozici, animaci, choreografii a autorsk&eacute;m hudebn&iacute;m tracku. Zmiňovan&eacute; popkulturn&iacute; tendence v&yacute;stavy Marie Luk&aacute;čov&eacute; a Valent&yacute;ny Janů odkazuj&iacute; na čten&iacute; a zpětn&eacute; zobrazen&iacute; pohybu, tance a těl, kter&eacute; skrze skupinovou choreografii demonstruj&iacute; nezř&iacute;zen&yacute; empowerment. Hudebn&iacute; film je př&iacute;mo inspirov&aacute;n estetikou i n&aacute;měty MTV videoklipů z přelomu mil&eacute;nia, ke kter&yacute;m se obě autorky spont&aacute;nně navrac&iacute; a společně se tak pokou&scaron;&iacute; redefinovat jejich obsah.</p>

Marie Lukáčová & Valentýna Janů: MARIE & VALENTÝNA

<p>V&yacute;stava <strong><em>Marie &amp; Valent&yacute;na </em></strong>je kolaborativn&iacute; projekt vizu&aacute;ln&iacute;ch umělkyň Marie Luk&aacute;čov&eacute; a Valent&yacute;ny Janů, kter&yacute; rozv&iacute;j&iacute; možnosti vz&aacute;jemn&yacute;ch podobnost&iacute; jejich form&aacute;ln&iacute;ch a koncepčn&iacute;ch př&iacute;stupů. Uměleck&eacute; v&yacute;stupy obou autorek paralelně odkazuj&iacute; k problematice feminismu, emancipace, ekologie a dal&scaron;&iacute;ch společensko-kritick&yacute;m t&eacute;matům. Zpracov&aacute;n&iacute; jejich t&eacute;mat velmi často přeb&iacute;r&aacute; atributy popkulturn&iacute; vizuality. I přesto, že každ&aacute; z umělkyň pracuje se sv&yacute;mi specifick&yacute;mi v&yacute;razov&yacute;mi prostředky jako jsou tanec, hudba, rap či 3D animace, společn&yacute;m jmenovatelem jejich pr&aacute;ce je medium videa, kter&eacute; převl&aacute;d&aacute; uměleck&eacute; praxi obou. Symbi&oacute;za těchto př&iacute;stupů tak slibuje podmaniv&yacute; a siln&yacute; z&aacute;žitek audiovizu&aacute;ln&iacute;ho charakteru.</p> <p>Centr&aacute;ln&iacute;m d&iacute;lem v&yacute;stavy bude dvoukan&aacute;lov&aacute; videoinstalace autorsk&eacute;ho uměleck&eacute;ho filmu. Sn&iacute;mek rozv&iacute;j&iacute; ž&aacute;nr hudebn&iacute;ho videoklipu, prostředitcv&iacute;m kter&eacute;ho umělkyně rozehr&aacute;vaj&iacute; emancipačn&iacute; r&eacute;toriku, spoč&iacute;vaj&iacute;c&iacute; ve verb&aacute;ln&iacute; deklaraci, obrazov&eacute; kompozici, animaci, choreografii a autorsk&eacute;m hudebn&iacute;m tracku. Zmiňovan&eacute; popkulturn&iacute; tendence v&yacute;stavy Marie Luk&aacute;čov&eacute; a Valent&yacute;ny Janů odkazuj&iacute; na čten&iacute; a zpětn&eacute; zobrazen&iacute; pohybu, tance a těl, kter&eacute; skrze skupinovou choreografii demonstruj&iacute; nezř&iacute;zen&yacute; empowerment. Hudebn&iacute; film je př&iacute;mo inspirov&aacute;n estetikou i n&aacute;měty MTV videoklipů z přelomu mil&eacute;nia, ke kter&yacute;m se obě autorky spont&aacute;nně navrac&iacute; a společně se tak pokou&scaron;&iacute; redefinovat jejich obsah.</p>

Guided Tour: Peter Watkins - Mother Tongue

<p>V&aacute;žen&iacute; př&aacute;tel&eacute; uměn&iacute;, přijměte pozv&aacute;n&iacute; na&nbsp;<strong>komentovanou prohl&iacute;dku v&yacute;stavy britsk&eacute;ho umělce&nbsp;Petera Watkinse &ldquo;Mother Tongue&rdquo;</strong>, v r&aacute;mci kter&eacute; v&aacute;s v&yacute;stavou provede s&aacute;m umělec a kur&aacute;tor v&yacute;stavy&nbsp;Pavel Kubesa. Guided tour proběhne&nbsp;ve čtvrtek&nbsp;<strong>17. 2. 2022 od 19:00 v prostor&aacute;ch Galerie NoD</strong>.</p> <p>V&yacute;stava&nbsp;Mother Tongue&nbsp;(Mateřsky jazyk) je novou audiovizu&aacute;ln&iacute; instalac&iacute; současn&eacute;ho britsk&eacute;ho umělce&nbsp;Petera Watkinse, ve kter&eacute; se věnuje zkoum&aacute;n&iacute; a apropriaci osobn&iacute;ch věc&iacute; jeho matky, kter&aacute; zemřela, když byl je&scaron;tě d&iacute;tětem. Watkins již v&iacute;ce než deset let využ&iacute;v&aacute; m&eacute;dium fotografie k prozkoum&aacute;v&aacute;n&iacute; t&eacute;mat paměti, traumatu a &uacute;mrt&iacute; v rodině. V aktu&aacute;ln&iacute;m projektu se předmětem jeho umělecko-archivn&iacute;ho b&aacute;d&aacute;n&iacute; st&aacute;vaj&iacute; den&iacute;ky, těsnopisem psan&eacute; pozn&aacute;mky a magnetofonov&eacute; p&aacute;sky, kter&eacute; po sobě jeho matka zanechala.</p>

PETER WATKINS: Mother Tongue

<p>V&yacute;stava&nbsp;<strong><em>Mother Tongue</em></strong>&nbsp;(<em>Mateřsky jazyk</em>) je novou audiovizu&aacute;ln&iacute; instalac&iacute; současn&eacute;ho britsk&eacute;ho umělce Petera Watkinse, ve&nbsp;kter&eacute; se věnuje zkoum&aacute;n&iacute; a&nbsp;apropriaci osobn&iacute;ch věc&iacute; jeho matky, kter&aacute;&nbsp;zemřela, když&nbsp;byl je&scaron;tě d&iacute;tětem. Watkins&nbsp;již v&iacute;ce než deset let využ&iacute;v&aacute; m&eacute;dium fotografie k prozkoum&aacute;v&aacute;n&iacute; t&eacute;mat paměti, traumatu&nbsp;a&nbsp;&uacute;mrt&iacute; v rodině. V aktu&aacute;ln&iacute;m projektu se&nbsp;předmětem jeho umělecko-archivn&iacute;ho b&aacute;d&aacute;n&iacute;&nbsp;st&aacute;vaj&iacute; den&iacute;ky, těsnopisem psan&eacute; pozn&aacute;mky a&nbsp;magnetofonov&eacute; p&aacute;sky,&nbsp;kter&eacute; po&nbsp;sobě jeho matka zanechala.</p> <p>V dř&iacute;věj&scaron;&iacute;m d&iacute;le&nbsp;<em>The Unforgetting</em>&nbsp;vytvořil z&nbsp;jin&yacute;ch archivn&iacute;ch předmětů specifick&aacute; z&aacute;ti&scaron;&iacute; vyznačuj&iacute;c&iacute; se t&eacute;měř forenzn&iacute; preciznost&iacute;. V&yacute;stava&nbsp;<strong><em>Mother Tongue</em></strong>&nbsp;v&scaron;ak&nbsp;ž&aacute;dn&eacute; fotografie v tradičn&iacute;m slova smyslu neobsahuje. Ve sv&eacute;m nejnověj&scaron;&iacute;m počinu&nbsp;Watkins&nbsp;ustupuje od&nbsp;fotoapar&aacute;tu a prezentuje audio-vizu&aacute;ln&iacute; instalaci, ve kter&eacute;&nbsp;nech&aacute;v&aacute; zazn&iacute;vat matčin hlas v&nbsp;jej&iacute; rodn&eacute; němčině vedle toho sv&eacute;ho.</p> <p>Vystaven&eacute; velkoform&aacute;tov&eacute; tisky a&nbsp;reprodukce&nbsp;matčin&yacute;ch ručně psan&yacute;ch se&scaron;itů, těsnopisů a&nbsp;b&aacute;sn&iacute;, kter&eacute; si psala, a&nbsp;audiokazet, na&nbsp;kter&eacute; se nahr&aacute;vala při&nbsp;procvičov&aacute;n&iacute; anglick&eacute; gramatiky, pak byly&nbsp;poř&iacute;zeny&nbsp;na skeneru. Na rozd&iacute;l od fotoapar&aacute;tu, kter&yacute; vytv&aacute;ř&iacute; obraz zaostřen&iacute;m světla proch&aacute;zej&iacute;c&iacute;ho skrze otvor, skenery funguj&iacute; tak, že osvěcuj&iacute; objekt a pomoc&iacute; zrcadel nasměruj&iacute; jeho odraz na fotocitliv&yacute; sensor. Pokud je fotografick&yacute; obraz stopou, naskenovan&yacute; obraz je jak&yacute;msi nekonečn&yacute;m odkl&aacute;d&aacute;n&iacute;m &ndash; abstrakc&iacute; s př&iacute;zračnost&iacute; dvojn&iacute;ka. Pozoruhodn&eacute; je tak&eacute; t&eacute;ma nepřeložitelnosti, kter&aacute; obrazy spojuje &ndash; k&oacute;dovan&aacute; sdělen&iacute;, abstrakce a zevněj&scaron;ky, kter&eacute; neodhaluj&iacute; nic ze sv&eacute;ho obsahu. Ačkoli se tyto obrazy podobaj&iacute; samotn&yacute;m předmětům, nejsou to dokumenty, ale metafory nepř&iacute;tomnosti a ztr&aacute;ty.</p> <p>Pro Watkinse je zde důležit&yacute; moment intertextuality a&nbsp;povahy jazyka samotn&eacute;ho, na kter&eacute; nahl&iacute;ž&iacute; skrze odkr&yacute;v&aacute;n&iacute; sv&eacute; vlastn&iacute; osobn&iacute; historie. Nikoliv v&scaron;ak se z&aacute;měrem nal&eacute;zt odpovědi, ale proto, aby prozkoumal nedostatky a trhliny v&nbsp;samotn&eacute;m procesu vzpom&iacute;n&aacute;n&iacute;. Watkins zde konfrontuje omezenost jazyka a nedostupnost utrpen&iacute; druh&yacute;ch s na&scaron;&iacute; vlastn&iacute; touhou naj&iacute;t smysl v tom, co po nich zůstalo.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>