Program
O NoDu
#divadlo #hudba #galerie #kavárna #vernisáž #přednášky #ostatní

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Adam Vačkář & hosté: A Garden of Shifting Minds

Vizuální umělec Adam Vačkář se po několik let intenzivně zabývá výzkumem migrující rostliny bol&scaron…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

PUBQUIZ V CAFÉ BARU NOD

PubQuiz neboli hospodský kvíz je vědomostní týmová hra oblíbená po celém světě. O co jde?…

THE LEGEND OF LUNETIC / Divadelní Piknik v Mostě 2025

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

ČEKÁNÍ NA KOKOTA / Maso Krůtí

Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

Vyprodáno

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

Vyprodáno

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

8 MILIARD LIDÍ HOŘÍ / 8lidí

Nová autorská inscenace tvůrčího kolektivu 8lidí. Příjemné horko. Hustá pára. Vůně citrusu. Velk…

JÁ, DIAGNÓZA / + - VeDvou

„Letím a dopadám na prdel, lehám si na záda, držkou do bláta. Málokdo tenhle manévr umí…

JAK SE DĚLÁ DIVADLO / Divadlo MASO

V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

ŠMEJDI ÚTOČÍ / Janek & Natálka & kol.

Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…

OIDIPUSSY / Maso Krůtí

ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE / Janek & Natálka & kol.

Živě natáčený béčkový film. Stejně jako sexy lidi v bílym tílku od krve a bláta co vrtaj d…

UNDERGROUND COMEDY CLUB

Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

THE LEGEND OF LUNETIC / Janek & Natálka & kol.

Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…

ŠPIONI / Jedinák, Ljubková, Prokopová, Rothermel

Inscenace může obsahovat střelné zbraně, fyzické i verbální násilí, kouřové efekty, vulgární…

Přihlaste se do newsletteru

en
Galerie

Archiv

2018 2017 2019 2020 2016 2021 2024 2023 2022 2025
#divadlo #hudba #galerie

ROXY Visuals Vol.17

<p>Roxy ve&nbsp;spolupr&aacute;ci s&nbsp;Galeri&iacute; NoD připravuj&iacute; zbrusu novou site-specific instalaci uměleck&yacute;ch děl&nbsp;<em><strong>ROXY Visuals vol. 17</strong></em>, kter&aacute; navazuje na&nbsp;již v&iacute;ce než desetiletou tradici prezentace současn&eacute;ho česk&eacute;ho uměn&iacute; v&nbsp;kulis&aacute;ch legend&aacute;rn&iacute;ho hudebn&iacute;ho klubu.<br /> <br /> Aktu&aacute;ln&iacute; edici uměleck&yacute;ch děl s&nbsp;podtitulem&nbsp;<em><strong>Contemporary Art at Night</strong></em>&nbsp;pro konkr&eacute;tn&iacute; m&iacute;sta připravila pětice&nbsp;v&yacute;razn&yacute;ch česk&yacute;ch umělců<strong> (Jiř&iacute; Černick&yacute;</strong>,<strong> David B&ouml;hm &amp; Jiř&iacute; Franta</strong>,<strong> Karel &Scaron;tědr&yacute; </strong>a<strong> Vojtěch Ve&scaron;krna</strong>), kteř&iacute; jsou dlouh&aacute; l&eacute;ta&nbsp;st&aacute;licemi česk&eacute; i mezin&aacute;rodn&iacute; v&yacute;tvarn&eacute; sc&eacute;ny.&nbsp;Kur&aacute;torskou koncepci instalace a&nbsp;kolekce uměleck&yacute;ch děl připravil kur&aacute;tor Galerie NoD&nbsp;<strong>Pavel Kubesa</strong>.</p> <p>Nově pojat&yacute; koncept se pokou&scaron;&iacute; o&nbsp;redefinici vztahu současn&eacute;ho uměn&iacute; a&nbsp;specifick&eacute; atmosf&eacute;ry nočn&iacute;ho klubu. Jednotliv&eacute; uměleck&eacute; intervence prezentuj&iacute; &scaron;irokou varietu estetick&yacute;ch a&nbsp;form&aacute;ln&iacute;ch poloh, se kter&yacute;mi se div&aacute;ci v&nbsp;současn&eacute;m uměn&iacute; mohou setkat. C&iacute;lem v&yacute;stavn&iacute; koncepce&nbsp;<em><strong>ROXY Visuals &ndash; Contemporary Art at Night&nbsp;</strong></em>je snaha otevř&iacute;t současn&eacute; uměn&iacute; a&nbsp;jeho t&eacute;mata nov&yacute;m kontextům, situac&iacute;m a&nbsp;nov&eacute;mu publiku a&nbsp;prezentovat jej prostřednictv&iacute;m site-specific instalac&iacute; vznikaj&iacute;c&iacute;ch př&iacute;mo na&nbsp;m&iacute;ru dan&eacute;mu prostoru.</p> <p>Vernis&aacute;ž aktu&aacute;ln&iacute; edice&nbsp;<em><strong>ROXY Visuals vol. 17</strong></em>&nbsp;proběhne <strong>v klubu ROXY</strong> v prostor&aacute;ch&nbsp;<strong>ROOM 8</strong>&nbsp;v p&aacute;tek <strong>23. 5&nbsp;od&nbsp;21:00</strong>.</p> <p>&nbsp;</p>

Lukáš Jasanský & Martin Polák: Moci umístit fotografie

<p><!-- x-tinymce/html -->Jasansk&yacute; s Pol&aacute;kem se v nov&eacute; s&eacute;rii&nbsp;fotografi&iacute; <strong><em>Moci um&iacute;stit fotografie&nbsp;</em></strong>zaměřuj&iacute; na dvě zd&aacute;nlivě nepropojiteln&aacute; t&eacute;mata. Na jedn&eacute; straně zkoumaj&iacute; vněj&scaron;&iacute; vizu&aacute;ln&iacute; podobu a celkov&eacute; vizu&aacute;ln&iacute; charakteristiky současn&yacute;ch divadeln&iacute;ch &bdquo;sc&eacute;n&ldquo; v jejich klasick&yacute;ch, tradičn&iacute;ch, možn&aacute; až v jist&eacute;m smyslu &bdquo;konzervativn&iacute;ch&ldquo; form&aacute;ch. Současně se ale v druh&eacute; linii z&aacute;jmu věnuj&iacute; fotografi&iacute;m jeskynn&iacute;ch syst&eacute;mů. Korpus monot&oacute;nn&iacute;ch fotografick&yacute;ch obrazů pak představuje prost&eacute;, distancovan&eacute; z&aacute;znamy celků jak divadeln&iacute;ch sc&eacute;n během konkr&eacute;tn&iacute;ch inscenac&iacute; sehr&aacute;van&yacute;ch divadeln&iacute;mi soubory v tradičn&iacute;ch dom&aacute;c&iacute;ch kamenn&yacute;ch divadlech, tak pr&aacute;zdn&yacute;ch &quot;s&aacute;lů&quot; a &quot;d&oacute;mů&quot; lok&aacute;ln&iacute;ch jeskynn&iacute;ch syst&eacute;mů. S d&aacute;vkou př&iacute;značn&eacute; autorsk&eacute; ironie tak Jasansk&yacute; s Pol&aacute;kem rozehr&aacute;vaj&iacute; mezi oběma typy prostor n&aacute;padit&eacute; analogie, kter&eacute; otev&iacute;raj&iacute; možnou interpretaci pojmu &quot;sc&eacute;ny&quot; nikoli jakožto &quot;antropologick&eacute; konstanty&quot;, n&yacute;brž coby &quot;konstanty přirozen&eacute;&quot;, tj. něčeho, co přesahuje perspektivu lidsk&eacute;ho.</p>

Komentovaná prohlídka výstavy Jan Nálevka: Enteignen

<p>Projekt <strong><em>Enteignen</em></strong> Jana N&aacute;levky je inspirov&aacute;n protestem občansk&eacute; iniciativy &ldquo;Deutsche Wohnen &amp; Co. enteignen&rdquo; a jej&iacute; snahou o ře&scaron;en&iacute; krize bydlen&iacute; v Berl&iacute;ně, kter&eacute; se v současn&yacute;ch podm&iacute;nk&aacute;ch z mnoha důvodů st&aacute;v&aacute; st&aacute;le m&eacute;ně dostupn&eacute; pro č&iacute;m d&aacute;l t&iacute;m vět&scaron;&iacute; skupinu jeho obyvatel. Ot&aacute;zka bydlen&iacute; se znovu st&aacute;v&aacute; &ndash; jako už mnohokr&aacute;t v minulosti &ndash; v&yacute;znamn&yacute;m hybatelem děn&iacute; ve společnosti. V aktu&aacute;ln&iacute;m př&iacute;padě se t&eacute;matem diskuse st&aacute;v&aacute; radik&aacute;ln&iacute; požadavek vyvlastněn&iacute;, odkazuj&iacute;c&iacute; k meziv&aacute;lečn&eacute; levicov&eacute; architektonick&eacute; avantgardě, pro kterou bylo ře&scaron;en&iacute; bytov&eacute; ot&aacute;zky ve 20. a 30. letech hlavn&iacute; ideovou n&aacute;pln&iacute; a důvodem radikality navrhovan&yacute;ch ře&scaron;en&iacute;.</p> <p>Jan N&aacute;levka se v dlouhodob&eacute;m horizontu prostřednictv&iacute;m velk&yacute;ch kresebn&yacute;ch s&eacute;ri&iacute; na kancel&aacute;řsk&eacute;m pap&iacute;ře (vět&scaron;inou A4) zab&yacute;v&aacute; t&eacute;maty pr&aacute;zdnoty, pr&aacute;ce, společensk&yacute;ch či institucion&aacute;ln&iacute;ch vztahů, norem a pravidel &ndash; tedy jakousi &quot;společenskou smlouvou&quot; a jej&iacute;mi formuj&iacute;c&iacute;mi společensk&yacute;mi silami.</p> <p>S&eacute;rie kreseb&nbsp;<strong><em>Enteignen</em></strong>&nbsp;vznikala již v roce 2020 v čase covidov&eacute; karant&eacute;ny, dosud v&scaron;ak ale nebyla vystavena. Kresebnou instalici doplňuje tak&eacute; dvojice neonov&yacute;ch napisů, jejichž kresebn&aacute; předloha vznikala v t&eacute;mže obdob&iacute;, av&scaron;ak fyzick&aacute; realizace neonů proběhla až v roce 2025. V Galerii NoD se tak odehraje premi&eacute;ra N&aacute;levkova v&yacute;znamově vrstevnat&eacute;ho projektu.</p>

Jan Nálevka: Enteignen

<p>Projekt <strong><em>Enteignen</em></strong> Jana N&aacute;levky je inspirov&aacute;n protestem občansk&eacute; iniciativy &ldquo;Deutsche Wohnen &amp; Co. enteignen&rdquo; a jej&iacute; snahou o ře&scaron;en&iacute; krize bydlen&iacute; v Berl&iacute;ně, kter&eacute; se v současn&yacute;ch podm&iacute;nk&aacute;ch z mnoha důvodů st&aacute;v&aacute; st&aacute;le m&eacute;ně dostupn&eacute; pro č&iacute;m d&aacute;l t&iacute;m vět&scaron;&iacute; skupinu jeho obyvatel. Ot&aacute;zka bydlen&iacute; se znovu st&aacute;v&aacute; &ndash; jako už mnohokr&aacute;t v minulosti &ndash; v&yacute;znamn&yacute;m hybatelem děn&iacute; ve společnosti. V aktu&aacute;ln&iacute;m př&iacute;padě se t&eacute;matem diskuse st&aacute;v&aacute; radik&aacute;ln&iacute; požadavek vyvlastněn&iacute;, odkazuj&iacute;c&iacute; k meziv&aacute;lečn&eacute; levicov&eacute; architektonick&eacute; avantgardě, pro kterou bylo ře&scaron;en&iacute; bytov&eacute; ot&aacute;zky ve 20. a 30. letech hlavn&iacute; ideovou n&aacute;pln&iacute; a důvodem radikality navrhovan&yacute;ch ře&scaron;en&iacute;.</p> <p>Jan N&aacute;levka se v dlouhodob&eacute;m horizontu prostřednictv&iacute;m velk&yacute;ch kresebn&yacute;ch s&eacute;ri&iacute; na kancel&aacute;řsk&eacute;m pap&iacute;ře (vět&scaron;inou A4) zab&yacute;v&aacute; t&eacute;maty pr&aacute;zdnoty, pr&aacute;ce, společensk&yacute;ch či institucion&aacute;ln&iacute;ch vztahů, norem a pravidel &ndash; tedy jakousi &quot;společenskou smlouvou&quot; a jej&iacute;mi formuj&iacute;c&iacute;mi společensk&yacute;mi silami.</p> <p>S&eacute;rie kreseb&nbsp;<strong><em>Enteignen</em></strong>&nbsp;vznikala již v roce 2020 v čase covidov&eacute; karant&eacute;ny, dosud v&scaron;ak ale nebyla vystavena. Kresebnou instalici doplňuje tak&eacute; dvojice neonov&yacute;ch napisů, jejichž kresebn&aacute; předloha vznikala v t&eacute;mže obdob&iacute;, av&scaron;ak fyzick&aacute; realizace neonů proběhla až v roce 2025. V Galerii NoD se tak odehraje premi&eacute;ra N&aacute;levkova v&yacute;znamově vrstevnat&eacute;ho projektu.</p>

ZERO STARS: Artist Talk

<p>Komentovan&aacute; prohl&iacute;dka a autorsk&eacute; prezentace&nbsp; vystavuj&iacute;c&iacute;ch umělců v&yacute;stavy&nbsp;<strong><a href="https://nod.roxy.cz/events/detail/981/zero-stars-agata-madejska-peter-watkins-tereza-zelenkova">ZERO STARS</a>&nbsp;</strong>Agaty&nbsp;Madejsk&eacute;,&nbsp;Petera Watkinse a&nbsp;Terezy&nbsp;Zelenkov&eacute;, kterou bude moderovat kur&aacute;tor v&yacute;stavy Jen Kratochvil.</p> <p>Autorsk&eacute; porezentace proběhnou v prostoru Video NoD, n&aacute;sledovat bude komentovan&aacute; prohl&iacute;dka v prostoru v&yacute;stavy ZERO STARS v Galerii NoD.</p> <p>Akce zač&iacute;n&aacute; v 16:00 a bude trvat do 18:00. Vstup je zdarma.</p>

ZERO STARS: Agata Madejska & Peter Watkins & Tereza Zelenková

<p>Projekt tř&iacute; umělců spjat&yacute;ch sv&yacute;m společn&yacute;m studiem na&nbsp;<em><strong>Royal College of Art London</strong></em>&nbsp;a dlouholet&yacute;m působen&iacute;m na lond&yacute;nsk&eacute; uměleck&eacute; sc&eacute;ně v&nbsp;druh&eacute;m desetilet&iacute; nov&eacute;ho mil&eacute;nia s n&aacute;zvem&nbsp;<em><strong>ZERO STARS</strong></em>&nbsp;se věnuje ozvěn&aacute;m fa&scaron;istick&yacute;ch ideologi&iacute; v Evropě i za jej&iacute;mi hranicemi. Autoři se prostřednictv&iacute;m vlastn&iacute;ch uměleck&yacute;ch v&yacute;zkumů vyd&aacute;vaj&iacute; na cestu prozkoum&aacute;v&aacute;n&iacute; historick&yacute;ch i mocensk&yacute;ch struktur ve vztahu k současn&eacute;mu geopolitick&eacute;mu ter&eacute;nu evropsk&eacute;ho regionu. Společně &ndash; nad r&aacute;mec v&yacute;zkumu &ndash; do sv&eacute; pr&aacute;ce vn&aacute;&scaron;&iacute; emocion&aacute;ln&iacute; a subjektivn&iacute; element perspektivy na&scaron;eho sd&iacute;len&eacute;ho prož&iacute;v&aacute;n&iacute; př&iacute;tomnosti.&nbsp;</p> <p>Agata Madejska, Peter Watkins a Tereza Zelenkov&aacute; se ve sv&eacute; tvorbě ve fundamentu věnuj&iacute; možnostem pravdivosti fotografick&eacute;ho obrazu (a obrazov&yacute;ch reprezentac&iacute;) a limitům jejich vn&iacute;m&aacute;n&iacute;. Současně se ve sv&eacute; praxi, prim&aacute;rně ukotven&eacute; v klasick&eacute; fotografii, snaž&iacute; o to roz&scaron;iřovat možnosti fotografie k&nbsp;dal&scaron;&iacute;m trans-medi&aacute;ln&iacute;m v&yacute;stupům.&nbsp;</p> <p><!-- x-tinymce/html --></p> <p><strong>Agata Madejska (UK/PL)</strong> se ve sv&eacute; připravovan&eacute; pr&aacute;ci (textiln&iacute; a kovov&eacute; objekty) zaměřuje na způsoby artikulace osobn&iacute; i institucion&aacute;ln&iacute; moci, zpochybňuje racion&aacute;ln&iacute; organizaci společnosti, různ&eacute; ideologick&eacute; narativy a v&scaron;&iacute;m&aacute; si způsobů a manipulac&iacute; v interakc&iacute;ch mezi dom&aacute;c&iacute; a st&aacute;tn&iacute; politikou.&nbsp;<strong>Tereza Zelenkov&aacute; (CZ)</strong> prostřednictv&iacute;m fotografick&yacute;ch transferů, textiln&iacute;ch objektů a textu zkoum&aacute; vztah architektury a moci a způsoby, jak&yacute;m různ&aacute; architektonick&aacute; dědictv&iacute; coby &bdquo;ideologick&eacute; konstrukty&ldquo; nad&aacute;le informuj&iacute; na&scaron;i bezprostředn&iacute; zku&scaron;enost veřejn&eacute;ho prostoru a současnou politiku.&nbsp;<strong>Peter Watkins (UK)</strong> se zaměřuje na konkr&eacute;tn&iacute; procesy &bdquo;kulturn&iacute;ho a fyzick&eacute;ho vymaz&aacute;v&aacute;n&iacute;&ldquo; založen&eacute; na autorsk&eacute; v&yacute;zkumn&eacute; pr&aacute;ci s archivem předmětů z Pam&aacute;tn&iacute;ku Lidice. Prostřednictv&iacute;m multi-kan&aacute;lov&eacute; video instalace, zvuku a fotogrammetrie aktivuje historick&eacute; artefakty a zkoum&aacute; je v současnosn&eacute;m kontextu.</p> <p>Společn&yacute; autorsk&yacute; projekt ve spolupr&aacute;ci s kur&aacute;torem <strong>Jenem Kratochvilem </strong>se tak pokou&scaron;&iacute; odkr&yacute;vat na historick&eacute;m pozad&iacute; a anal&yacute;ze politiky reprezentace moci nebezpečn&eacute; strategie a obrazy populismu a &scaron;ovinistick&eacute;ho &uacute;tlaku.</p>

Olga Krykun: Days, Months, Years

<p>V&yacute;stavn&iacute; projekt <strong><em>Days, Months, Years</em></strong>&nbsp;Olgy Krykun pro Galerii NoD navazuje na t&eacute;mata zkouman&aacute; v předchoz&iacute;ch autorčin&yacute;ch s&eacute;ri&iacute;ch E-girl Melancholia (2021) a Forget-me-nots (2022&ndash;2023) a kombinuje osobn&iacute; zku&scaron;enosti s hlub&scaron;&iacute;mi sociopolitick&yacute;mi reflexemi (v prv&eacute; řadě v&aacute;zan&yacute;mi na bl&iacute;zkou osobn&iacute; zku&scaron;enost v&aacute;lky na Ukrajině). Autorka představuje novou s&eacute;rii prac&iacute;, kter&eacute; se d&aacute;le věnuj&iacute; specifick&eacute; životn&iacute; zku&scaron;enosti jej&iacute; generace, pro kterou je př&iacute;značn&eacute; hled&aacute;n&iacute; a zkoum&aacute;n&iacute; nov&yacute;ch forem prož&iacute;v&aacute;n&iacute; a vztahov&aacute;n&iacute; se ke světu na hraně digit&aacute;ln&iacute; revoluce. Ve sv&yacute;ch d&iacute;lech se tak Olga Krykun balancuje na hranici mezi offline a online prostřed&iacute;m, na jejichž průseč&iacute;ku hled&aacute; něco smyslupln&eacute;ho a autentick&eacute;ho. S lehkost&iacute; tak kombinuje prvky pohansk&eacute; či v&yacute;chodoslovansk&eacute; mytologie a ritu&aacute;ln&iacute; praxe, kter&eacute; na hlub&scaron;&iacute; &uacute;rovni hovoř&iacute; o sd&iacute;len&yacute;ch hodnot&aacute;ch a kulturn&iacute; identitě, se symboly a produkty popul&aacute;rn&iacute; kultury a digit&aacute;ln&iacute;ch komunikačn&iacute;ch technologi&iacute;.</p> <p><strong>Olga Krykun</strong> (*1994, Oděsa, UA) patř&iacute; do mlad&eacute; etabluj&iacute;c&iacute; se generace autorů vych&aacute;zej&iacute;c&iacute;ch z dek&aacute;dy &bdquo;post-internetov&eacute;ho boomu&ldquo;, kteř&iacute; v&scaron;ak prob&iacute;haj&iacute;c&iacute; životn&iacute; i uměleckou zku&scaron;enost&iacute; d&aacute;le rozv&iacute;j&iacute; a přetavuje v aktu&aacute;ln&iacute; form&aacute;ln&iacute; i tematick&aacute; v&yacute;chodiska (environment&aacute;ln&iacute; ot&aacute;zky, ot&aacute;zky feminismu a dal&scaron;&iacute;). Krykun ve sv&eacute; tvorbě využ&iacute;v&aacute; &scaron;irok&eacute; spektrum m&eacute;di&iacute; od objektu a malby, až po video či digit&aacute;ln&iacute; uměn&iacute;, kter&eacute; n&aacute;sledně skl&aacute;d&aacute; do komplexn&iacute;ch instalac&iacute;. Spojuje prvky fiktivn&iacute;ch př&iacute;běhů s odkazy na kulturn&iacute; a soci&aacute;lně relevantn&iacute; symboly (pohansk&eacute; či v&yacute;chodn&iacute; mytologie s pop-kulturn&iacute;mi symboly) a vytv&aacute;ř&iacute; tak &bdquo;sebe-sama&ldquo; pop&iacute;raj&iacute;c&iacute; mytologii současnosti, kter&aacute; se d&aacute; r&aacute;movat z&aacute;kladn&iacute;m generačn&iacute;m prožitkem: &bdquo;postdigit&aacute;ln&iacute; intimitou&ldquo;. Jej&iacute; tvorba je silně ovlivněna jej&iacute;mi zku&scaron;enostmi z dětstv&iacute;, kdy vyrůstala v suven&yacute;rov&eacute;m obchodě sv&eacute; rodiny v průběhu rychl&eacute; globalizace Ukrajiny v 90. letech. Jej&iacute; uměleck&yacute; př&iacute;stup založen&yacute; na intuici a emoc&iacute;ch směřuje k určit&eacute; osobn&iacute; &bdquo;poezii doby&ldquo;, v n&iacute;ž žijeme, poezii, kter&aacute; se ale d&aacute; nazvat formou &bdquo;feministick&eacute;ho punku&ldquo;.</p> <p>---</p> <p><em>V&yacute;stava&nbsp;<strong>Days, Months, Years</strong></em>&nbsp;<em>a program Galerie NoD vznik&aacute; za&nbsp;kontinu&aacute;ln&iacute; grantov&eacute; podpory Magistr&aacute;tu hlavn&iacute;ho města Prahy a&nbsp;Ministerstva kultury Česk&eacute; republiky.</em></p>