Alex Selmeci & Tomáš Kocka Jusko jsou slovenská umělecká dvojice, aktuálně žijící v Praze. Vytváří komplexní intermediální instalace a prostředí, které balancují na pomezí volného umění, designu a architektury. Při vytváření objektů často pracují s konkrétním obrazem či metaforou, obvykle je pro ně vstupním bodem nástroj (“tool”) a jeho využití v určité situaci (“motive”). Výstava v Galerii NoD navazuje na jejich diplomovou práci, ve které se sjednocujícím nástrojem stává přepravní nádoba a motivem jakýsi princip “stohování”. Stěžejní částí bude opět architektura výstavy, jejíž podoba vychází z využití odpadového materiálu tiskárenské společnosti, konkrétně velkoformátových krabic původně sloužících na převoz světlocitlivých folií. Projekt "Images With Objects To Indicate Scale" pro Galerio NoD je koncipován jako prezentace několika dlouhodobých sérií děl, které navazují na diplomovou práci této umělecké dvojice na Akademii výtvarných umění v Praze v letošním roce. Jednotlivé série pracují s objektovou formou, podpořenou osobitým řešením architektury výstavy a již naznačenou tematickou dvojicí "nástroj-motiv". Autory zajímají obrazy jako "ruka držící svitek", "kytice vytahující se z rukávu" či "pohyb rolety ve větru" a jejich možné významové metafory. Zkoumají, jak výběr nástroje (konkrétně jeho fyzické formy) a ohlédnutí se za jeho funkcí, ať už zapomenutou, nebo současnou, lze aplikovat na všechny lidské činnosti a přemýšlet o jejich přínosu a hodnotě. Jejich tvůrčí myšlení a postup je inspirován americkou spisovartelkou Ursulou K. Le Guinovou a její myšlenkou, že náš technologický vývoj je založen na vývoji nástrojů určených k boji nebo demonstraci moci. Práce tak dávají do souvislosti potřebu tento stav změnit a navrhují vnímat vědu a technologie jako nástroje pro uchovávání a zachovávání zdrojů.
Věnováno všem matkám ve válce o Ukrajinu. Присвячується всім матерям на війні за Україну. Dedicated to all mother’s in the war of Ukraine. --- Tradiční místo před pražským kulturním prostorem NoD nad křižovatkou ulic Dlouhá-Rybná zdobí od počátku července 2022 umělecký objekt VINOK od sochařky Veroniky Psotkové. Původně "vinok" (ukrajinsky вінок) označuje tradiční ukrajinskou pokrývku hlavy, které měly magický význam jako atribut svátků jara a kupadelných svátků. Postupně se vinok stal symbolem uctívání a symbolem Matky Země, současně se vyvinul jako symbol slávy, vítězství, štěstí, úspěchu, míru, cudnosti, mládí a ženskosti. Ukrajinský vinok se tak v průběhu dějin stal kulturním symbolem ukrajinského národa. Jeho popularita na současné Ukrajině následně výrazně stoupla po událostech roku 2014 (anexe Krymu) a ruské invazi v roce 2022. Umělecký objekt VINOK sochařky a umělkyně Veroniky Psotkové je již desátým objektem ve veřejném prostoru, který byl před prostorem NoD instalován a pomocí kterého dramaturgie prostoru NoD reaguje na aktuální společenská, politická či environmentální témata.
2. října od 18:30 proběhne v Divadle NoD ochutnávka nové knihy Jedlíci na cestách. Na co se můžete těšit? Autoři…
Vyrostli jste na Esmeraldě puštěné u babičky v obýváku za dlouhých letních odpolední? Divoký anděl v…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Pořad postavený na…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Pořad postavený na…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Pořad postavený na…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Zveme Vás na uvedení nového alba Jakuba Štorka a Noční optiky " Milostné písně". Origináln…
Kdo z nás nikdy nebyl na Shakespearovi? Mrtvá Julie, mrtvej Romeo, Hamlet s lebkou v ruce, prohozená dvojčata, dýky, meče, kordy,…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Pořad postavený na…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Dva hosté. Jeden moderátor. A jejich vzájemná interakce. Bez konfliktu, ale s inspirací. Pořad postavený na…
"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvělý!" L…
"Mám za sebou patnáct let na chlastu a čtyři roky na kokainu. A já vám něco řeknu… bylo to skvělý!" L…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Divadelní comiks-con. American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…
Divadelní comiks-con. American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Tohle není jenom improvizace, tohle je hra. A v každý správný hře se točí velký prachy. Unikátní…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
V nouzi se k němu modlíme. Pokládáme svíčky na divadelní oltář. Citujeme z paměti. Čapkovo - Jak se dělá…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Podvod je umění. Byli tu s námi od počátku lidstva. Jsou všude kolem nás. A je jich čím dál víc.…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
První společný projekt Divadla NoD a spolku StorytellingCZ ve kterém se živé vyprávění příběhů potkáv…
Šest herců, jedna muzikantka a uprostřed jeviště velké červené tlačítko… Co se stane, když ho někdo zmáčkne?…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jejich stand-up známe z Comedy Clubu, známe je i z pořadu na Stream.cz, a teď vystupují pravidelně v NoDu. Dvouhodinová ultim…
200 Kč (dospělý), 150 Kč (student) a 100 Kč (držitelé IF PASS)
scénická skica
Autorka: Julie Timmerman
Režie: Marta Hermannová
Překlad: Michal Zahálka
Hrají: Václav Zimmermann, Boris Jedinák, Vojtěch Vondráček
Kdo by neznal značku La Chiquita, giganta na světovém banánovém trhu? Málokdo ale ví, že její příběh, který začíná v roce 1899, je příběhem zotročování původních obyvatel, korupce, neúcty k demokracii a také o nenávratné otravě země pesticidy nebo financování teroristických skupin. Příběh ve kterém násilí minulosti vrhá světlo na násilí dnešní. Dokumentární text autorky Julie Timmerman hledá odpověď na otázku jaký musí být stav demokracie, která umožní vzestup podobně temného impéria?
- - - - - - - - - -
Texte: Julie Timmerman
Mise en scène: Marta Hermannová
Traduction: Michal Zahálka
Avec: Václav Zimmermann, Boris Jedinák, Vojtěch Vondráček
La Chiquita Brands domine aujourd’hui le marché de la banane, on connaît son sigle et son
personnage vedette, Chiquita Banana. Mais sait-on ce qu’il y a derrière la marque ?
L’Histoire de la Chiquita Brands, d’abord nommée United Fruit Company, et fondée en 1899, est l’histoire de l’asservissement des peuples autochtones ; c’est l’histoire d’une entreprise qui pratique l’évitement fiscal, de la corruption des puissants, du mépris de la démocratie ; c’est aussi l’histoire de l’empoisonnement irréversible de la terre par les pesticides.
Devenue la Chiquita Brands, elle obtient le label Rainforest Alliance qui reconnaît ses avancées en matière d’écologie et de droits de l’homme. Sur le terrain, la réalité est tout autre. Elle est notamment condamnée en 2007 pour financement de groupes terroristes en Colombie. Quant aux pesticides, nous savons qu’ils tuent encore aujourd’hui, même s’ils ont changé de nom et de formule : le Chlordécone, largement utilisé par les compagnies bananières aux Antilles, a rendu les hommes stériles... Qu’en est-il de nos démocraties à l’heure où les multinationales ont un tel pouvoir ? Que nous reste-t-il pour lutter contre la confiscation de notre pouvoir de citoyen ?
Julie Timmerman:
Filmová a divadelní herečka (například ve filmech Maminčin zámek a Rej výtržníků Yvese Roberta nebo Turisté, oh yes! Jeana-Pierra Mocky), autorka, zakladatelka Idiomécanic Théâtre.
Předtím, než se začala věnovat psaní, působila v oblasti divadelní režie. V roce 2016 napsala hru UN DEMOCRATE, založenou na životě a díle Edwarda Bernayse, Freudova synovce a zakladatele PR, která se již šest let pravidelně uvádí ve Francii. Do španělštiny ji přeložila a vydala argentinská společnost Marea, která připravuje také její rozhlasovou verzi. Je členkou komise Eurodram pro Itálii. Text BANANAS (AND KINGS) o vzestupu banánové nadnárodní společnosti, který bude uveden na festivalu Sněz tu žábu, je součástí výběru Bureau des lecteurs de la Comédie-Française. Její texty jsou překládány do italštiny a vydávány v Itálii.
- - - - - - - - - - -
Julie Timmerman:
Après une carrière de comédienne au cinéma (Le Château de ma mère et Le bal des Casse-pieds d’Yves Robert, Touristes oh yes! de Jean-Pierre Mocky) et au théâtre (sous la direction notamment de Jean-Claude Penchenat au Théâtre du Campagnol, François Timmerman, Claudia Morin, Jean-Louis Benoît, Alain Françon, Gilles Bouillon), Julie Timmerman fonde Idiomécanic Théâtre en 2008. Elle met en scène des pièces aussi bien classiques que contemporaines, avant de se tourner vers l’écriture. En 2016, elle écrit UN DEMOCRATE, d’après la vie et l’œuvre d’Edward Bernays, neveu de Freud et père des Relations Publiques. La pièce, qui se joue depuis 6 ans et a rencontré plus de 42.000 spectateurs, est éditée en France chez C&F. Elle est traduite en espagnol et éditée par la compagnie argentine Marea, qui en réalise une fiction radiophonique à Buenos Aires. Elle fait également partie de la sélection 2020 Eurodram Italie. Dans la continuité, Julie Timmerman écrit BANANAS (AND KINGS), sur la résistible ascension d’une multinationale de la banane. BANANAS (AND KINGS) fait partie de la sélection 2021-22 du Bureau des lecteurs de la Comédie-française, du collectif A Mots Découverts et du festival du théâtre français de Prague Mange ta grenouille. Les deux pièces ont récemment été traduites en italien et feront bientôt l’objet d’une édition chez Editoria e spettacolo. Parallèlement, elle répond à la commande d’écriture de Marc Toupence au Théâtre du Pilier à Giromagny-Belfort : L’AFFAIRE PANDORA fait partie d’un triptyque d’anticipation, SE SOUVENIR DU FUTUR, dont les deux autres volets sont écrits par Gustave Akakpo et Kamal Rawas. En 2021, Julie Timmerman co-écrit et met en scène avec Benjamin Laurent le spectacle de clôture du programme pédagogique de l’Opéra national de Paris, Dix Mois d’Ecole et d’Opéra. Elle fait également des adaptations d’opéra (LE MARIAGE DU DIABLE OU L’IVROGNE CORRIGE de Christoph Willibald Gluck), d’essais (LA SORCIERE de Jules Michelet), de romans (WORDS ARE WATCHING YOU, d’après la novlangue dans 1984 de George Orwell). Julie Timmerman met actuellement la dernière main à une nouvelle pièce, ZOE, sur une petite fille qui vit avec un père bipolaire, et tente de se construire une personnalité et sa propre vision du monde.