Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Divadelní comiks-con. American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Vezmeme-li v potaz charakteristiku metodiky storytellingu, vidíme, že Jakub Jansa používá naraci jako prostředek vytvořený myslí pro seřazování skutečných událostí a též pro jejich objasňování podle logiky smyslů, za účelem detailního zkoumání procesů identifikace v rámci dynamiky společenského působení. Vyvíjí tak jistý druh „interaktivního procesu“, v němž narativní diskurz poskytuje řadu možných interpretací pro každého, kdo se dostane do styku s dějem, který nám sám Jansa míní vyprávět: proto tedy „Club of Opportunities“, kde nám ve své páté epizodě znovu nabízí nezpochybnitelnou postavu „herce“ Red Herringa v nové a výmluvné vývojové fázi.
Jeho zdánlivě pokroucená snová poetičnost se zakládá na zevrubně propracovaných metaforách a jeho pečlivě vybraná strukturovaná mluva plyne úmyslně rétoricky – jakési podvratné krasořečnění zaměřené na rozvrácení té nejtradičnější ústní narace.
Jansa se staví do role téměř vševědoucího vypravěče a vytváří milieu podle vnitřní, kryptické, takřka shakespearovské dramaturgie. Své archetypické postavy a situace popisuje podle vlastních empirických zkušeností a prostřednictvím pohybu shora dolů a obráceně volně přetváří charakter postav tak, aby dosáhl osobité poetičnosti. Pokaždé strukturuje děj jinak, aby vytvořil různá zájmová centra a aby ukázal rozdílné možnosti úhlů pohledů.
Jansa propůjčuje hlas charakteristickému aspektu současné doby, která se vyznačuje silnou mediální „socializací“. Hledá a zkoumá co nejpřímější interpersonální kontakt a tím zvýrazňuje absenci přizpůsobivosti, kterou člověk často prezentuje ve společnosti. Ve své epické básni „Club of Opportunities“ popisuje své postavy prostřednictvím fascinujícího vyprávění v reálném čase, více zviditelňuje temné, hluboké a tajemné bytosti a činí je dešifrovatelnějšími. Red Herring je zde připraven bojovat sám proti sobě v rozumovém, téměř videoherním představení, soustřeďujícím se na dvě protichůdné osobnosti, které ho charakterizují a které bojují mezi sebou. Každá s cílem mít neustálou kontrolu nad jeho chováním z hlediska vztahu k vnějšímu světu.
Domenico de Chirico, 2018
---
Jakub Jansa
Club of Opportunities #5 Keep in Line
Kurátor: Pavel Kubesa
Text: Domenico de Chirico
23. 10. – 25. 11. 2018