Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Každá se nakonec dočká svýho Kokota. Čekání na Kokota je krůtí absurdní drama. Během představení si…
Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…
Loutková inscenace plná vody pro děti od 2 let a jejich rodiče. Až půjdeš k řece, zadívej se kolem sebe. Řeka je živel, řeka je…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
ŠOK! Maso krůtí historicky poprvé uvádí inscenaci s hlavní mužskou postavou. Ale nenechte se zmást. Tento…
Divadelní comiks-con. American psychological society (APS) vydala v roce 2017 studii, která dokazuje, že cca 70% lidí sní o…
Jaký je vztah heterosexuálního muže ke svému penisu? Co nutí chlapečky chovat se jak kokoti a ze všeho si ustří…
Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…
Přijďte si zahrát největší rozšíření klasické táborové hry "městečko Palermo" v&scaron…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Byl jsi malý dítě a pořád si jen hrál. Vzpomínáš? Příběh nejúspěšnější…
Každé dílo, co za něco stojí, má dvojku. Terminátor má dvojku a je lepší. Dvojky jsou dobrý.…
Radek Brousil
STANDING, HOLDING A WATERLILY
Kurátor: Michal Novotný
Architektura výstavy: Jan Pfeiffer
25. 4. – 19. 5. 2019
Výstava Stát a držet Leknín pokračuje v umělcově aktivistickém přístupu k velkým tématům z pozic, které programový kánon osvědčených komentářů a termínů nedodržují, spíše operují emocionálně a osobně, snad i prostě. Pozice umění vstříc environmentální a humanitární katastrofě se v posledních letech polarizovala, ale také zprogramověla, přestože skutečné výsledky zůstaly jako vždy předtím přinejmenším nejisté. Upřímnost, otevřenost, dobré úmysly - jakési dávání se, se kterým k tíživým a často vlastně neuchopitelným problémům Brousil přistupuje, nutně vede ke zranitelnosti, které většina umělecké produkce uniká skrýváním se za ironii, teorii nebo formu. Je však zároveň i komentářem k zakořeněné typologii mužského umělce, oné arogantní nepřístupné sebejistotě v neochotě cokoliv otevřeně a přímo komunikovat.
Stát a držet leknín je určitým postojem úcty, čekání i nejistoty. Výstava se nese částečně ve fantazijním unikání, ale stejně tak pohádkovém heroismu. Procházka, pouť napříč tůňkami, lesem objímacích se, bránou i plůtkem, navrací jakýsi vztah blízkosti, známosti, důvěrnosti. Brousilova ekologická agenda zde nabírá osobního rozměru, charakteru setkání tváří v tvář, citového vztahu, dialogu. Ten nemá daleko k určité tiché lítosti, nejasnému soucitu, který ale zároveň může představovat funkční alternativu k vymknutému rozumu a světu, který ztratil horizont.
Brousil zde rozvíjí svůj specifický přístup k fotografii překračující do objektu, sochy, tkaniny, který dále podtrhuje napětí mezi povrchem a objemem, dekorem a motivem. Emotivní, empatický vztah je nadále zdůrazněn tím, jak se opakující, symbolické motivy, vyvolávající vcítění a pohnutí, proměňují napříč jednotlivými médii a způsoby zobrazení, vždy v posunu od toho, čím původně byly. Ať již se jedná o přírodní nebo figurální prvky, vždy je jakési napětí mezi živým a zároveň neživým. Spojení různých časovostí, opraných triček indie kapel s gotickými nebo renesančními prvky, umělými lekníny, folklorní tématikou, poté jen ještě více asociuje pocit vzpomínky jakéhosi ztraceného, již jen snového, ale přesto blízkého světa.
Text: Michal Novotný